Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Stanisław Brzeg-Wieluński 09.12.2021

Centralny Port Komunikacyjny. Koreańczycy podpisali umowę na projekt budowy nowego lotniska

Przedstawiciele rządów Polski i Republiki Korei zacieśniają współpracę przy projektowaniu i budowie Centralnego  Portu Komunikacyjnego (CPK). Dziś strona polska i koreańska podpisały porozumienie, które umożliwi stronie koreańskiej zaangażowanie kapitałowe w przygotowania do budowy Portu Lotniczego Solidarność.

Na początku tego roku lotnisko obsługujące stolicę Korei Południowej – Seul zostało doradcą strategicznym spółki odpowiedzialnej za budowę CPK. Koreańczycy mają objąć mniejszościowy pakiet udziałów w stworzonej razem z CPK spółce. Do końca przyszłego roku obie strony wypracują szczegółowe warunki inwestycji.

Na podstawie umowy która została podpisana w lutym tego roku została utworzona lotniskowa grupa robocza, która ma za zadanie wypracować najlepsze koncepcje dla funkcjonowania lotniska w Baranowie pomiędzy Łodzią a Warszawą.

Jaka będzie rola ekspertów z Korei Południowej ?

Doradca strategiczny ma za zadanie podzielić się swoim doświadczeniem w zakresie dużego lotniska i wskazać najlepsze rozwiązania tak, by Centralny Port Komunikacyjny był dobrze funkcjonującym organizmem.

Dzisiejsze porozumienie rozwija tę współpracę  i umożliwia zaangażowanie kapitałowe. Koreańczycy pomogą też w uzyskiwaniu wszystkich niezbędnych dokumentów i zgód, potrzebnych do rozpoczęcia zasadniczych prac przy budowie portu.

Przedstawiciele polskiej strony uważają, że postęp prac przy projekcie CPK stwarza warunki do podjęcia kolejnych działań w kierunku wspólnego projektu, czyli partnerstwa strategicznego, koncentrujących się ocenie finansowej projektu i studiach wykonalności. Dzisiejsze porozumienie to kolejny krok w dążeniu do tego celu.

Polska strona zadowolona z dotychczasowej współpracy

 – Z perspektywy czasu oceniam prowadzone wspólnie ze stroną koreańską działania jednoznacznie pozytywnie. Dzisiaj wykonujemy duży krok w kierunku uczynienia z części lotniskowej CPK wspólnej inwestycji Polski i Korei Południowej. Taki ruch pozwoli na połączenie południowokoreańskiej wiedzy i doświadczenia z polską ambicją i potencjałem. To też jednoznaczny sygnał, że CPK to inwestycja przemyślana, dobrze zaplanowana i pozytywnie rokująca – mówi  pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

– Podpisane dziś porozumienie jest potwierdzeniem woli współpracy między naszymi krajami przy projekcie CPK. Jest również kamieniem milowym na drodze do stworzenia tu  globalnego portu przesiadkowego. Strona koreańska dołoży wszelkich starań, aby wspierać na wielu płaszczyznach obiecujący projekt CPK, wykorzystując swoje bogate doświadczenia, zdobyte podczas budowy i eksploatacji Portu Lotniczego Incheon, który w mojej ocenie ma największy potencjał na świecie – mówi minister ziemi, infrastruktury i transportu Noh Hyeong Ouk.

Doświadczenia z Incheon pomogą przy CPK ?

W tym roku rząd Republiki Korei i zarządzająca Lotniskiem Incheon spółka IIAC zatwierdzili czwarty etap rozbudowy tego portu lotniczego. Wieloletni program inwestycyjny zakłada zainwestowanie w Incheon do końca 2025 roku równowartość 5,4 miliardów dolarów między innymi na budowę czwartej drogi startowej i rozbudowę Terminalu 2.

– W przypadku Incheon projekty średnio- i długoterminowe, na przykład czwarty etap rozbudowy lotniska, realizujemy zgodnie z harmonogramem i niezależnie od spowolnienia wywołanego COVID-19. Dzięki takiemu podejściu w przyszłości będziemy w stanie sprawnie odpowiedzieć na prognozowany zwiększony popyt na transport ludzi i towarów. W ramach przedsięwzięcia joint venture planujemy aktywnie aktualizować założenia wspólnej inwestycji, biorąc pod uwagę potencjał CPK jako hubu dla Europy Środkowo-Wschodniej – mówi prezes spółki IIAC i Lotniska Incheon Kim Kyung-Wook.

Mega lotniska buduje się etapami

Lotnisko Incheon było budowane etapami. W fazie pierwszej powstały dwie równoległe drogi startowe (po 3 750 m długości każda), a port miał przepustowość 30 milionów pasażerów i 1,7 miliona ton towarów rocznie. W wyniku dynamicznego rozwoju rynku rząd Korei Południowej wdrażał kolejne etapy rozbudowy. W 2019 r. – przed wybuchem pandemii COVID-19 – Incheon obsłużył ponad 71 mln pasażerów i 2,7 mln ton towarów.

Port Solidarność w ramach pierwszego etapu będzie posiadał dwie drogi startowe o długości 4 000 metrów każda i będzie największym lotniskiem w Europie Środkowo-Wschodniej. W części lotniskowej inwestycja jest na etapie zaawansowanych badań środowiskowych i terenowych, przygotowywania master planu i wykupu nieruchomości, a w części kolejowej opracowywania studiów wykonalności projektowania.

Pierwsze prace przy jego budowie mają się rozpocząć w 2023 roku, a pierwsi pasażerowie mają skorzystać z oferowanych połączeń na przełomie 2027 i 2028 roku.


Planowana lokalizacja CPK (opr. PAP) Planowana lokalizacja CPK (opr. PAP)

PR24/IAR/A.Pszoniak/sw