Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Michał Dydliński 16.02.2022

Pierwsze przymiarki do budowy Obwodnicy Aglomeracyjnej Warszawy. GDDKiA otworzyła oferty

Pierwsze kroki do budowy aglomeracyjnej obwodnicy Warszawy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzyła właśnie oferty na prace przygotowawcze do budowy dwóch odcinków tej trasy. Obwodnica aglomeracyjna ma rozprowadzić ruch tranzytowy poza granicami stolicy, a tym samym poprawić komfort zarówno mieszkańców, jak i kierowców. Będzie miała też wpływ na ogólnokrajową sieć połączeń drogowych.

Przetargi ogłoszono pod koniec zeszłego roku. Dotyczą one dwóch odcinków - S50/A50 - odcinek od drogi krajowej numer 9 oraz S50 - odcinek od S10 do drogi krajowej numer 92. W przypadku pierwszego przetargu Wpłynęło dziewięć ofert, z których najniższą cenę miała propozycja firmy Trakt - 12 440 220 złotych. Budżet GDDKiA wynosi 13 002 822 złotych.

W przypadku drugiego przetargu wpłynęło natomiast osiem ofert, a najniższą kwotę miała oferta przedstawiona przez Transprojekt-Warszawa - 8 495 610 złotych. Budżet GDDKiA to 8 503 260,60 złotych.

Wygląda więc na to, że drogowcy zmieszczą się w budżecie i możliwe będzie rozstrzygnięcie przetargu. To właśnie cena jest najważniejsza składową oceny ofert. Pozostałe kryteria, to doświadczenie projektanta oraz posiadanie zespołów geologicznych oraz środowiskowych.

Nowy "ring" wokół Warszawy

Zadaniem wykonawców będzie przygotowanie dokumentacji zawierającej wariantowy przebieg dwóch odcinków Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej zlokalizowanych pomiędzy planowanym połączeniem z drogą ekspresową S10 w okolicy Naruszewa pod Płońskiem oraz S7 na południe od Warszawy. Drugim wymaganiem przetargu, dla każdego z zadań, jest przygotowanie materiałów i wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Konieczne będzie między innymi przeprowadzenie konsultacji społecznych i wytyczenie między innymi na ich podstawie ostatecznego wariantu odcinków trasy.

Czytaj także:

GDDKiA zakłada, że umowa z wykonawcą przy braku odwołania, zostanie podpisana w czerwcu tego roku. Projektanci na realizację całego zadania będą mieli 44 miesiące od daty jej zawarcia. W tym 29 miesięcy na złożenie kompletnego wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w pierwszym półroczu 2026 roku.

Droga ekspresowa S10 oraz Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej przewidziane są w strategicznych planach rządowych.

Usprawnienie ruchu ze stolicy do innych części kraju

Obwodnica w założeniu poprawi połączenie stolicy z aglomeracją bydgosko-toruńską oraz portami morskimi w Szczecinie i Świnoujściu przez drogę ekspresową S10, z aglomeracją trójmiejską oraz krakowską przez drogę ekspresową S7, z północną częścią Polski i Via Balticą przez drogi ekspresowe S8 i S61, z aglomeracją łódzką i wrocławską oraz południową granicą Polski przez drogę ekspresową S8, z aglomeracją lubelską oraz południowo-wschodnią granicą Polski.

Dzięki połączeniu z autostradą A2, Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej usprawni dojazd do zachodniej i wschodniej granicy Polski oraz komunikację wewnątrz miasta, przejmując ciężki ruch tranzytowy.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md