Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Marek Knitter 21.03.2022

Zakończenie prac przy przekopie Mierzei Wiślanej coraz bliżej. Resort potwierdza termin

Przekop Mierzei Wiślanej jest ukończony w 86 procentach, poinformował Dziennik Bałtycki powołując się na Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Morski w Gdyni. Zakończenie wszystkich prac przy inwestycji przewidziano na 2023 r. 

"Inwestycja jest mocno zaawansowana, wszystkie jej części są, lub w najbliższym czasie będą realizowane, tak aby ten długo oczekiwany szlak wodny zafunkcjonował w pełni w 2023 roku" - przekazał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Zakres prac obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki i Zalewu, a także nowy układ drogowy z dwoma obrotowymi mostami, które umożliwią przejazd nad kanałem przed i za śluzą oraz budowę sztucznej wyspy.

O wyjątkowości inwestycji mają świadczyć, między innymi mosty obrotowe - jedne z najdłuższych tego typu obiektów w Polsce. Łączna długość jednego z dwóch mostów na Mierzei Wiślanej to ponad 60 metrów, a masa - około 550 ton. Każdy z tych mostów składa się z 44 elementów, które wytworzone zostały w zakładzie prefabrykacji konstrukcji stalowych, dowiezione na budowę i złożone w całość. Najcięższy z pojedynczych elementów ważył ponad 48 ton.

W śluzie zrealizowano większość prac żelbetowych. Zamontowano dwie bramy w kieszeni południowej. W całości zrealizowano także dostawy dla zamknięć bram północnych. Prowadzone są prace związane z budową budynków bloków napędowych południowego i północnego. Poza tym testowana jest brama południowa. Łącznie w ramach budowy śluzy powstaną cztery bramy służące do jej zamykania. Każda z nich złożona jest z sześciu segmentów, a każdy segment z 730 elementów. Jedna brama waży około 160 ton, a najcięższy z jej elementów - ponad 33.

Sztuczna wyspa prawie gotowa

Większość prac wykonano także przy budowanej od zera sztucznej wyspie, która w przyszłości ma być miejscem lęgowym dla ptaków, i którą już teraz chętnie odwiedzają. Wyspa ma kształt elipsy o wymiarach 1906 na 1166 metrów, obwodzie prawie 5 kilometrów i łącznej powierzchni 180 hektarów. Pojemność całkowita wyspy to ponad 9 milionów metrów sześciennych, a do jej budowy użyte zostanie około 140 tysięcy ton kamienia hydrotechnicznego, co wypełniłoby 3 i pół tysiąca wagonów kolejowych.

Prace w ramach pierwszej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską mają się zakończyć jeszcze w tym roku, a cała inwestycja w 2023 roku. Dzięki budowie Kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do 4 i pół metrta, długości do 100 metrów oraz szerokości do 20 metrów, będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja rozpoczęła się w październiku 2019 roku.

Czytaj także:

IAR/mk