Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Tomasz Kamiński 07.03.2011

Kierowcy wolą drogi unijne

Jeżeli do budowy drogi przyczyniły się środki z Unii, to przez pierwszych pięć lat nie można pobierać opłat za przejazd po niej.
Kierowcy wolą drogi unijneWikimedia Commons

W przeciwnym razie trzeba część pieniędzy zwrócić. Dlatego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała przetarg, aby wyłonić firmę, która wykona szczegółowe obliczenia, co się bardziej opłaca - rezygnacja z części unijnych pieniędzy czy przesuniecie terminu pobierania opłat za przejazdy. Będzie to dotyczyło także dróg już ukończonych, za które wpłynęły lub napływają refundacje z UE.

Być może część z tych dopłat zostanie zwrócona albo przesunięta na inne projekty, pod warunkiem, że Unia się na to zgodzi.

Cała, dostępna pula funduszy unijnych na projekty drogowe, nie ulegnie zmianie i będzie wykorzystana przed terminem - zapewnia w "Pulsie Biznesu" rzecznik GDDKiA.

Przyczyną jest to, że GDDKiA zaplanowała na 1 lipca początek działania elektronicznego systemu poboru opłat od pojazdów ciężarowych. Chce także postawić nowe bramki do płacenia na autostradach dla pozostałych aut, w tym osobowych. Musi zdecydować, czy to się opłaca.

tk