Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Tomasz Kamiński 22.03.2011

Rozpoczyna się budowa gazoportu

Premier Donald Tusk i minister skarbu Aleksander Grad wezmą w środę udział w uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod terminal LNG w Świnoujściu.
Rozpoczyna się budowa gazoportufot. Flickr/roy.luck

Minister będzie także uczestniczył w inauguracji Europejskiego Centrum Szkoleniowego LNG w Akademii Morskiej w Szczecinie.

Za budowę terminalu gazu skroplonego odpowiada czterech inwestorów - spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin-Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System. Terminal będzie kosztować ok. 2,9 mld zł. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum.

Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 r. Rozruch mechaniczny i technologiczny terminalu nastąpi rok później. 30 czerwca 2014 r. gazoport ma zupełnie gotowy do użytku.

Port obsłuży do jednej trzeciej naszego gazu

Początkowa zdolność przeładunkowa terminalu to 5 mld m sześc. rocznie, czyli ok. jednej trzeciej obecnego zużycia gazu w Polsce. Po wybudowaniu kolejnego zbiornika zdolność przeładunkowa świnoujskiego gazoportu wzrośnie do 7,7 mld m sześc. LNG.

Inwestycje Gaz-Systemu są elementem unijnej strategii zbudowania zintegrowanego systemu przesyłowego w tej części Europy, tzw. gazowego korytarza północ-południe. Zakłada on połączenie powstającego terminalu LNG w Świnoujściu, przez południową Polskę, Czechy, Słowację, Węgry z terminalem Adria LNG w Chorwacji i ewentualnie z gazociągiem Nabucco. Projekt ten pozwoli zwiększyć bezpieczeństwo dostaw gazu w naszej części Europy.

Potrzebni są specjaliści

Wraz z infrastruktura powstaje szkoła, która wykształci specjalistów do jej obsługi. Nazywa się Europejskie Centrum Szkoleniowe LNG. To wspólne przedsięwzięcie spółki Polskie LNG, Akademii Morskiej w Szczecinie i Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Będzie pierwszym w naszej części kontynentu i jednym z najnowocześniejszych na świecie. Do nauki wykorzystywan m.in. wiele symulatorów najnowszej generacji wiernie odwzorowujących warunki pracy gazoportu.

Na świecie funkcjonuje obecnie blisko 70 gazoportów LNG. Budowanych jest około 20, w planach są kolejne. Na 19 gazoportów działających w Europie, przypada zaledwie kilka ośrodków kształcących specjalistów w tej branży (np. w Wielkiej Brytanii). Eksperci w tym zakresie szkolą się obecnie głównie w Azji i Stanach Zjednoczonych.

Niezależnie od szkolenia wysokokwalifikowanych specjalistów z zakresu transportu LNG i eksploatacji terminali Akademia Morska w Szczecinie zamierza szkolić na specjalistycznych kursach zawodowych całą załogę terminalu LNG oraz pracowników instytucji wspomagających (port, holowniki, cumownicy, Urząd Morski).

tk