Zobacz galerię Dzień na zdjęciach >>>
- Impulsem do skierowania niniejszego wystąpienia jest niedopełnianie przez banki obowiązku uaktualnienia lub sprostowania bez zbędnej zwłoki danych osobowych ich klientów przekazanych Biuru Informacji Kredytowej S.A. - napisał GIODO dr Wojciech Wiewiórowski w piśmie skierowanym do Związku Banków Polskich.
Jak podaje GIODO, w najbardziej skrajnym przypadku zdarzyło się, że na skutek zaniechania banku nieprawdziwe informacje o kliencie figurowały w bazie BIK cztery lata. - Postępowanie banków znacząco wpływa na pogorszenie sytuacji życiowej osób, których nieaktualne lub nieprawdziwe dane osobowe są przetwarzane w bazie BIK, gdyż z tego powodu ich zdolność kredytowa oceniana jest negatywnie - podkreśla GIODO.
Obowiązki banków
W piśmie do ZBP Generalny Inspektor zwraca uwagę, że zgodnie z prawem administratorzy danych mają obowiązek dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których danych dotyczą. Ten obowiązek polega m.in. na konieczności zapewnienia, by dane były merytorycznie poprawne.
- Obowiązkiem banków jest zapewnienie prawdziwości, kompletności i aktualności danych osobowych poprzez poinformowanie Biura Informacji Kredytowej S.A. o zaistniałych zmianach, co powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki (tj. w czasie nie dłuższym niż konieczny z obiektywnych przyczyn) - napisał GIODO.
aj