Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Borys 21.02.2012

Kryzys dotknął nawet wódki

W 2011 Polacy wydali na mocny alkohol o niemal 450 mln zł mniej niż rok wcześniej. Kolejne dwanaście miesięcy nie przyniesie na rynku ożywienia.
Kryzys dotknął nawet wódki Glow Images/East News

- Rynkowi wódki nie sprzyja sytuacja gospodarcza. Konsumenci nie dostrzegają okazji do świętowania i zaczynają oszczędzać, co przekłada się na spadek konsumpcji tego alkoholu - mówi Leszek Wiwała, prezes Związku Pracodawców "Polski Przemysł Spirytusowy".

"Rzeczpospolita" informuje, że producenci nie wierzą, by w tym roku mogło dojść do ożywienia. - Sprzedaż wódki w Polsce może ponownie się zmniejszyć. Zakładamy jednak, że główni gracze zaprzestaną wojny cenowej, dzięki czemu ustabilizuje się wartość tego rynku - uważa Guillaume Girard-Reydet, dyrektor generalny Pernod-Ricard Polska.

Sytuację branży ratują wódki smakowe. W 2011 roku wielkość ich sprzedaży urosła o 2,7 procent. - Udziały wódek smakowych w rynku będzie się zwiększać. W przyszłym może sięgnąć nawet 25 procent - uważa Grzegorz Chojnacki, przewodniczący rady nadzorczej Polmosu Bielsko-Biała. Wódki smakowe zyskują kosztem czystych, ponieważ - jak tłumaczą producenci - zmieniają się potrzeby konsumentów.