Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Borys 15.03.2012

Jak skutecznie ubiegać się o odszkodowanie?

Zaginięcie bagażu, opóźniony lot lub też hotel, który rzekomo ma pięć gwiazdek, to problemy z którymi spotkało się większość turystów. Jak dochodzić swoich praw w takich sytuacjach?
Jak skutecznie ubiegać się o odszkodowanie?Glow Images/East News

W ramach Światowego Dnia Konsumenta w "Biznesie w Jedynce" Maja Bobrowska rozmawia z Elżbietą Seredyńską z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Zgubiony bagaż potrafi popsuć każde wakacje. Warto wiedzieć, co w takiej sytuacji zrobić.

- Gdy linie lotnicze zgubią nasz baraż mamy prawo kupić rzeczy pierwszej potrzeby. To mogą być zarówno kosmetyki jak i niezbędna odzież. Trzeba pamiętać, żeby zachowywać wszystkie rachunki. Będą one podstawą, aby ubiegać się o zwrot kosztów – mówi Elżbieta Seredyńska.

Także w przypadku opóźnienia lotu podróżujący ma swoje prawa. Po pierwsze konsument może domagać się informacji, czy lot jest opóźniony czy odwołany.

- W przypadku późnienia linia lotnicza powinna zaopiekować się klientem. Chodzi o posiłek i napoje. Jeśli tego nie robi, mamy prawo nabyć je sami, a potem na podstawie paragonu domagać się zwrotu wydatków – zapewnia specjalistka.

Podobne prawa przysługują podróżującym koleją, jeśli późnienie przekroczy dwie godziny.

O tym jak ubiegać się o odszkodowanie za hotel, który nie spełnia standardów umowy, a także o funduszach unijnych, które Polska chce przenieść z kolei na drogi w audycji "Biznes w Jedynce".