Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Urszula Tokarska 30.04.2012

Nawet 3 miliony zł może zarobić gwiazda w reklamie

To są kontrakty, kwoty brutto. Gwiazdy zagraniczne zarabiają od miliona zł w górę za kontrakt, w zależności od tego czy reklama będzie się pojawiała w telewizji, czy również na bilbordach i czy będzie na wyłączność.
Marek KondratMarek KondratPR/Wojciech Kusiński
Posłuchaj
  • Nawet 3 miliony zł może zarobić gwiazda w reklamie

Nawet 3 miliony zł może zarobić gwiazda w reklamie. To zależy od budżetu firmy, ale nawet 3 miliony zł to bywa niewysoka kwota na reklamę – twierdzi Anita Błaszczak z Rzeczpospolitej. Jeśli budżet firmy wynosi 200 mln zł, jest to niedużo.
Według szacunków Domu Mediowego MPG, cały rynek reklamy w 2011 roku wyniósł 7,78 mld złotych, a dla pojedynczej firmy budżet reklamowy może wynieść nawet kilkaset milionów zł.
Wyprodukowanie reklamy to nie tylko gaża gwiazdy, ale produkcja filmu, kupienie reklam przede wszystkim w telewizji, bo tam celebrytę najlepiej widać.
Sam koszt produkcji filmu reklamowego to jest często więcej niż niezależna produkcja pełnometrażowa, a reklama to często zaledwie 30 sekund.
Efekt zatrudnienia celebryty w reklamie mierzy się wskaźnikami ekonomicznymi, których firmy nie podają. Podają natomiast chętnie, że np. kilkakrotnie wzrosła sprzedaż produktu promowanego przez celebrytę, że bank otworzył kilkadziesiąt tysięcy nowych rachunków itp. Gdyby się to nie opłacało, to nikt celebrytów by nie zatrudniał. Gwiazdy zagraniczne zarabiają od miliona zł w górę za kontrakt, polskie gwiazdy zarabiają do miliona zł., ale podobno to się już zmienia i nasze gwiazdy dorównują zagranicznym.

Według Ewy Góralskiej, dyrektor zarządzającej Domu Mediowego PanMedia Western, zatrudnienie celebryty nie jest gwarantem wzrostu. Celebryta musi być bardzo dobrze dopasowany do marki, bo ludzie to zauważają. Jest czasami problem w branży finansowej, że znane gwiazdy zagraniczne reklamują tanie produkty, wtedy ludzie czują, że to jest nieprawda, a ta reklama jest tylko dla pieniędzy. Wówczas skuteczność takiego przekazu jest mniejsza.
Dla firmy ryzykowne jest również, kiedy celebryta jest uczestnikiem jakiegoś skandalu.

Rozmawiał: Krzysztof Rzyman.