Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Piotr Grabka 11.05.2012

Nowa linia tramwajowa w Gdańsku. "Prawie jak metro"

Trzykilometrowa trasa łączy centrum miasta z osiedlem Łostowice. To część wartej ponad 110 mln złotych inwestycji. Ponad połowa środków pochodziła z funduszy unijnych.
Fontanna Neptuna w GdańskuFontanna Neptuna w GdańskuSymphony/CC/Wikipedia

- Linia tramwajowa prowadzi do najbardziej dynamicznie rozwijającej się części miasta, w której mieszka ok. 90 tysięcy osób; pojazdy szynowe nie stoją w korkach, więc mieszkańcy przede wszystkim oszczędzą czas korzystając z nowego połączenia - wyjaśnił Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego. Poinformował, że "w godzinach szczytu z centrum miasta do południowych dzielnic miasta tramwaje będą jeździły, co 3 minuty 20 sekund". "Prawie tak, jak metro" - dodał.

Oddana w piątek 11 maja linia jest przedłużeniem istniejącej trasy z centrum miasta do osiedla Chełm, uruchomionej ponad 4 lata temu. Sebastian Zomkowski przyznał, że "ZTM liczy, że z nowej linii tramwajowej w ciągu roku na trasie z centrum miasta na tzw. Górny Taras skorzysta ok. 80 mln pasażerów".

Przy pętli tramwajowej kończącej nową linię przy ul. Świętokrzyskiej powstał węzeł typu Park&Ride. Na bezpłatnym parkingu są miejsca dla ok. 200 samochodów i 250 rowerów.
Projekt rozbudowy linii tramwajowej (budowa ok. 6,6 km toru pojedynczego, 7 kompletów rozjazdów, 5 skrzyżowań i 14 przystanków) objął także budowę Alei Havla (dwupasmowa ulica o długości 2 km), ścieżek rowerowych, chodników, skrzyżowań oraz węzła Park&Ride.
Łączny koszt inwestycji wyniósł ponad 110 mln zł. Większość tej kwoty pokryło dofinansowanie z unijnego Funduszu Spójności "Infrastruktura i Środowisko".