Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Borys 23.05.2013

UOKiK: większość reklam parabanków wprowadza w błąd

Reklamy parabanków nie zawsze są wiarygodne - wynika z najnowszego badania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK sprawdził 37 przedsiębiorców oferujących tego typu usługi. Aż 2/3 z nich wzbudzało zastrzeżenia - 23 skontrolowanych firm stosowało reklamy, które są sprzeczne z prawem. Parabanki najczęściej proponują pożyczki bez raportu z Biura Informacji Kredytowej, sugerując pewność pożyczenia pieniędzy, oferując najniższe koszty, co często nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.

Bywało, że dane dotyczące rzeczywistych kosztów pożyczki były napisane nieczytelną czcionką. A zgodnie z prawem za każdym razem, gdy podawana jest w reklamie cena takiego zobowiązania, trzeba poinformować na przykład o stopie oprocentowania, kwocie pożyczki do spłaty, jak też wysokości rat.
Wobec wszystkich instytucji finansowych naruszających prawa konsumenta UOKiK wszczął postępowania.
Za wprowadzanie klientów w błąd grozi kara maksymalnie do 10 procent ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy.