Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Borys 10.07.2013

Prezes UOKiK: jesteśmy bardziej ostrożni po aferze z parabankami

Nieuczciwe opłaty, brak formularzy informacyjnych i nieprawdziwe dane o koszcie pożyczki - to najczęstsze przewinienia parabanków wobec klientów.
Prezes UOKiK: jesteśmy bardziej ostrożni po aferze z parabankami Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Analityk z domu maklerskiego BOŚ Łukasz Bugaj (IAR): afera parabankowa niczego Polaków nie nauczyła
Czytaj także

Działalności firm udzielających pożyczek przyjrzał się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prezes UOKiKu Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel podkreśla, że część przedsiębiorców nie wywiązuje się z obowiązku przekazywania klientom ważnych dla nich informacji, co utrudnia konsumentom porównanie ofert.
Wiele parabanków wprowadza konsumentów w błąd, podając źle obliczoną rzeczywistą roczną stopę oprocentowania. RRSO powinno informować o całkowitym koszcie spłaty kredytu, tymczasem część opłat nie jest w nim uwzględniana.
Eksperci Urzędu zwrócili też uwagę na wprowadzane przez parabanki wysokie opłaty dodatkowe. Na przykład koszt odbioru rat w domu klienta bywa bardzo wysoki - ostrzegają.
Po przeanalizowaniu sytuacji na rynku firm pożyczkowych UOKiK wszczął postępowania przeciwko wszystkim 30 skontrolowanym przedsiębiorcom. Firmom grozi kara w wysokości do 10 procent ich ubiegłorocznego przychodu. Urząd planuje też skierować do sądu 12 pozwów o uznanie stosowanych klauzul za sprzeczne z prawem.

abo