Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Borys 09.06.2014

Sprzedawca oszukuje? Zamiast iść do sądu wybierz mediacje

Dzięki sądom polubownym lub mediacji konsument łatwiej rozstrzygnie konflikt ze sprzedawcą, nie tylko z Polski, ale całej UE - taki ma być skutek nowej ustawy o pozasądowych metodach rozstrzygania sporów (ADR).
Czas najwyższy mobberom powiedzieć nieCzas najwyższy mobberom powiedzieć nie East News/Glow Images

Jej założenia szykuje UOKiK we współpracy z MS.

W piątek informacja o pracach nad założeniami ustawy o ADR trafiła do Zespołu ds. Programowania Prac Rządu. Według planów autorów projekt założeń będzie gotowy w III kwartale tego roku, a jego przyjęcie powinno nastąpić w IV kwartale.

Konsument nie musi iść do sądu

Ustawa ma przenieść do polskiego prawa unijną dyrektywę 2013/11/UE z 21 maja 2013 r. w sprawie tzw. ADR (Alternative Dispute Resolution). Jej celem jest zapewnienie konsumentom dostępu do pozasądowych metod rozstrzygania sporów, czyli sądów polubownych i instytucji mediacyjnych. Powstanie także europejski system rozstrzygania sporów pomiędzy klientami i przedsiębiorcami z różnych krajów UE. Polski rząd ma niewiele ponad rok na wdrożenie dyrektywy do polskiego prawa.

Więcej instytucji chroniących konsumenta

- Będziemy tworzyć w Polsce jednolity system instytucji mediacyjnych, tzw. ADR, działających według jednolitych zasad w różnych sektorach. Dyrektywa UE wymaga, by system ten był stabilny i obejmował cały kraj oraz prawie wszystkie dziedziny potencjalnych sporów. Nie chcemy jednak niszczyć osiągniętego dorobku i mamy ograniczone środki, proponujemy zatem rozwiązanie oparte o istniejącą już u nas sieć sądów polubownych i instytucji mediacyjnych - powiedział Paweł Zagaj z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Link na stronie

W myśl proponowanych zmian, przy zakupach online na stronie sprzedającego będzie się musiał znaleźć link do prostego formularza zgłaszającego sprawę do mediacji. Natomiast w zwykłym sklepie, punkcie usługowym, czy biurze podróży w razie negatywnego rozpatrzenia reklamacji, sprzedawca będzie musiał poinformować klienta, że można przystąpić do mediacji. To jednak konsument będzie, jeżeli zechce, inicjatorem polubownego postępowania. Koszt takiego postępowania ma być niski dla konsumenta i według planów UOKiK nie przekraczać średnio ok. 30 zł. Zaletą proponowanych zmian jest także szybkość załatwienia sprawy - przy pozasądowych metodach spór rozstrzygnięty zostaje zazwyczaj w ciągu 90 dni.

Koniec kosztownych procesów

Nowe prawo ma przynieść korzyści nie tylko kupującym, ale także przedsiębiorcom. Sprawny system ADR będzie stanowił dla nich ułatwienie, gdyż pozwoli im uniknąć długotrwałych i kosztownych procesów sądowych w sytuacjach spornych z konsumentami.
PAP, abo