Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Anna Wiśniewska 21.10.2014

UOKiK ukarał za polisolokaty: 50 mln zł mają zapłacić 4 instytucje za naciąganie klientów

50 mln złotych kary dla czterech instytucji finansowych za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów poprzez nierzetelne informowanie o tzw. polisolokatach. To decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie tych skomplikowanych produktów finansowych.
Adam Jasser, prezes UOKiKAdam Jasser, prezes UOKiKMat. prasowy UOKiK
Posłuchaj
  • Prezes UOKiK Adam Jasser o karach dla czterech instytucji finansowych za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów poprzez nierzetelne informowanie o polisolokatach /Justyna Golonko, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
  • To bardzo dobra informacja dla osób poszkodowanych, które przed sądami dochodzą odszkodowań od nieuczciwych firm oferujących tego typu produkty finansowe - powiedział dzisiaj na antenie Radiowej Jedynki Adam Jasser prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów./Robert Lidke /Naczela Redakcja Gospodarcza PR SA/.
  • Prezes UOKiK Adam Jasser uważa, że przepisy o ubezpieczeniach na życie z funduszem kapitałowym powinny być zmienione. /Robert Lidke /Naczela Redakcja Gospodarcza PR SA/.
Czytaj także

Rozstrzygnięcia UOKiK dotyczą Aegon TU na Życie, Idea Bank, Open Finance i Raiffeisen Bank Polska.

- UOKiK stwierdził, że cztery instytucje finansowe zaangażowane w sprzedaż produktów ubezpieczeniowych z funduszem kapitałowym naruszyły zbiorowe interesy konsumentów. Urząd nałożył na te instytucje kary o łącznej wartości 50 mln zł. Są to jedne z najwyższych kar nałożonych przez UOKiK za naruszenie interesów konsumentów – powiedział prezes UOKiK Adam Jasser.

Dla Aegon TU na Życie kara finansowa wyniosła 23 446 206 zł. Idea Bank musi zapłacić 4 172 571 zł kary, Open Finance - 1 673 546 zł i Raiffeisen Bank Polska - 21 122 088 zł.

Jasser: samoregulacja branży zawodzi

- Istotą naruszeń było nieprzestrzeganie przez te instytucje przepisów i dobrych obyczajów, co jest przejawem nieuczciwej konkurencji. Konkretnie chodzi o wprowadzanie w błąd konsumentów, co spowodowało, że kupowali oni skomplikowane i nieprzejrzyste produkty finansowe bez rzetelnej i pełnej informacji dotyczącej ich przeznaczenia, ryzyka i kosztów. Wysokie kary nałożone na te instytucje są adekwatne do skali naruszeń. Są one dodatkowo uzasadnione tym, że nie dostrzegliśmy ze strony tych instytucji znaczącego wysiłku, aby wyjść na przeciw pokrzywdzonym klientom. Jest to przejaw braku kupieckiej uczciwości i wskazuje na to, że zawodzi samoregulacja branży finansowej - dodał Jasser.

Czy kara UOKiK ułatwi dochodzenie odszkodowań przez osoby powszkodowane?

Jak jednocześnie dodał na antenie Radiowej Jedynki, to bardzo dobra informacja dla osób poszkodowanych, które przed sądami dochodzą odszkodowań od nieucziwych firm oferujących tego typu produkty finansowe.

Decyzje UOKiK nie są ostateczne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.

Do UOKiK trafiło ponad 600 skarg

Podstawą podjęcia działań kontrolnych i postępowań były skargi konsumentów do UOKiK, ale także innych instytucji, między innymi Rzecznika Ubezpieczonych.

Do UOKiK wpłynęło ponad 600 skarg. Klienci skarżyli się na wprowadzanie w błąd w procesie podejmowania decyzji o lokowaniu środków. Zdaniem klientów oferta przedstawiana była jako bezpieczna lokata, a sprzedawcy tych produktów nie informowali o ryzyku z nimi związanym, ani o wysokich kosztach rezygnacji.

Bez względu na to, czy umowa o produkt finansowy jest zawierana przez telefon, czy w biurze przedsiębiorcy, konsument zawsze powinien być jasno i rzetelnie poinformowany o wysokości składek, czasie trwania umowy, kosztach związanych z rezygnacją oraz o ryzyku inwestycyjnym. Jak wynika ze skarg, zatajenie tych informacji powoduje, że konsument podejmuje decyzję o zawarciu umowy innej, niż oczekiwał.

UOKiK postuluje zmiany regulacyjne

UOKiK prowadzi dalsze postępowania w sprawie tych produktów finansowych wobec 24 kolejnych instytucji finansowych.

Na podstawie dotychczasowych analiz wszystkich przypadków - UOKiK, podobnie jak Rzecznik Ubezpieczonych, postuluje zmiany regulacyjne, których celem powinno być „ucywilizowanie” produktów ubezpieczeniowych z funduszem kapitałowym oraz  nałożenie na instytucje finansowe zaangażowane w ich sprzedaż obowiązku usunięcia negatywnych skutków dla wprowadzonych w błąd klientów. UOKiK złożył propozycje w ramach rządowych prac nad  ustawą o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej. Urząd postuluje, by w nowych przepisach m.in. zobowiązać oferujących produkty ubezpieczeniowe z elementem inwestycyjnym do analizy potrzeb klienta przez ustalenie jego wiedzy w zakresie inwestowania i sytuacji finansowej. Ponadto, zdaniem Urzędu niezbędne jest ustalenie maksymalnej wysokości prowizji pobieranej w przypadku oferowania tego typu produktów. W najbliższych dniach UOKiK, we współpracy z Rzecznikiem Ubezpieczonych, przedstawi Ministrowi Finansów i Ministrowi Sprawiedliwości dodatkowe propozycje regulacyjne dla tego rynku.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów szacuje, że   w ubezpieczeniach na życie z funduszem kapitałowym Polacy ulokowali około  50-ciu  miliardów złotych.

Justyna Golonko, Robert Lidke, awi, UOKiK