Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 10.02.2017

Banki podnoszą opłaty. O każdej zmianie muszą klientów powiadomić

W tym roku wiele banków wprowadza liczne opłaty za usługi, które do tej pory w wielu przypadkach były darmowe. Dotyczy to zarówno wypłat z bankomatów, przelewów, czy nawet prowadzenia samego rachunku. A o wszystkich zmianach w tabelach opłat, banki powinny klientów powiadomić.
Posłuchaj
  • O nowych obowiązkach informacyjnych banków i instytucji pozabankowych mówili w radiowej Jedynce: Jarosław Sadowski, główny analityk Expandera i Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych (Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Teraz dodatkowo, dzięki nowym przepisom, o wszystkich ponoszonych przez nas kosztach, będziemy regularnie informowani.

Banki mają nowe obowiązki informacyjne…

Na bankach ciążą nowe obowiązki informacyjne, wyjaśnia Jarosław Sadowski, główny analityk Expandera.

Jarosław Sadowski Banki będą miały np. obowiązek informowania nas raz w roku o wszystkich prowizjach, które nam naliczyły.

- Banki będą miały np. obowiązek informowania nas raz w roku o wszystkich prowizjach, które nam naliczyły, więc łatwiej będzie sprawdzić, gdzie takie prowizje się pojawiają i pomyśleć wtedy, jak takich opłat uniknąć – zaznacza ekspert.

Nowe obowiązki informacyjne obejmują też nowych klientów banków.

- Jak będziemy otwierali nowy rachunek, to bank będzie nam musiał przestawić taki standardowy formularz, na którym będą wymienione te wszystkie najważniejsze opłaty, za prowadzenie rachunku, za kartę itd. Łatwiej nam będzie zatem porównywać oferty różnych banków i wybrać tę najlepszą dla siebie – podkreśla Jarosław Sadowski.

Przedstawianie informacji, dotyczących wszystkich opłat, w klarowny sposób jest niezwykle ważne, dzięki temu klienci nie powinni czuć się oszukani, a z kolei banki nie tracą na swoim wizerunku.

… instytucje pozabankowe również

Podobne obowiązki informacyjne dotyczą również instytucji pozabankowych

Jarosław Ryba Na stronach internetowych instytucji pożyczkowych muszą się znajdować wszystkie informacje o wszelkich możliwych opłatach, które będą pobierane od klienta.

- Na stronach internetowych instytucji pożyczkowych muszą się znajdować wszystkie informacje o wszelkich możliwych opłatach, które będą pobierane od klienta. Co ważne, informacje te są przekazywane już na tzw. etapie przedkontraktowym, przed zawarciem umowy -  zaznacza Jarosław Ryba, prezes Związku Firm Pożyczkowych.

Europejski Arkusz Informacyjny dla każdego klienta

Dodatkowo każdy klient musi otrzymać tak zwany Europejski Arkusz Informacyjny.

- Jest to taka prosta tabela, w której dużą czcionką zapisane są wszystkie istotne informacje na temat kredytu. Oczywiście są one również powtórzone w umowie, które są jednak trochę bardziej skomplikowane. Ten arkusz to podstawowe źródło wiedzy, bardzo proste dla klienta, z którym może się zapoznać w dowolnym czasie, na temat tego, ile pożycza, ile ma do spłaty, jaki jest koszt, co się na ten koszt składa – najczęściej są to odsetki i prowizja, kiedy ma być pożyczka zwrócona i w jakim trybie i do tego jest oczywiście umowa – wyjaśnia Jan Ryba.

Standard wypracowany przez internetowe firmy pożyczkowe

Jak dodaje ekspert, bardzo ważny jest też standard wypracowany przez internetowe firmy pożyczkowe.

- Tak zwany suwak. Jest to mechanizm, który pozwala klientowi dostosować kwotę pożyczki do swoich potrzeb, przesuwają ten suwak w poziomie. Jest też drugi suwak czasu, który przesuwa się również w poziomie, którym dostosowujemy, ile ta pożyczka ma trwać. Z tych dwóch parametrów, bardzo prosty, wychodzi nam, ile pożyczamy, ile mamy do zwrotu i kiedy – tłumaczy rozmówca Jedynki.

Przekazywanie zrozumiałych dla klienta informacji na temat wszystkich opłat dotyczy również stacjonarnych firm pożyczkowych.

Standardy dotyczące przejrzystego informowania klientów o opłatach wprowadzają także ubezpieczyciele, czy firmy telekomunikacyjne.

Dominik Olędzki, awi