Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Jarosław Krawędkowski 18.12.2017

Święta Polaków: potrawy tradycyjne, ale przygotowania i zakupy po nowemu

Polacy kultywują świątecznym tradycjom, ale przechodzą rewolucyjną metamorfozę w przygotowaniach. Przy zakupach prezentów zaczyna dominować internet, a na wieczerzę wigilijną wydamy dwa razy mniej pieniędzy niż na prezenty.

Jak wynika z badania Open Finanse, w tym roku na prezenty Polacy wydadzą ponad dwa razy więcej niż na tradycyjną świąteczną wieczerzę. Wigilia dla 10-osobowej rodziny ma kosztować 1082 zł - to więcej niż przed rokiem.

Nadal preferujemy samodzielne przygotowywanie tradycyjnych potraw

Jeśli chodzi o wieczerzę wigilijną, to Open Finance założyło, że 12 tradycyjnych potraw przygotowujemy sami.

"41 produktów potrzebnych do przygotowania tradycyjnej wieczerzy kosztowałoby przeciętnie 325 złotych.

W tym roku wydamy więcej pieniędzy na świąteczne jedzenie. Przez wzrost cen masła, jajek

To bez wątpienia więcej niż przed rokiem. Powód to podwyżki cen, które po epizodzie deflacji, na dobre wróciły do sklepów spożywczych" - czytamy. Jak dodano, najmocniej w ostatnim czasie zdrożały jabłka, masło i jaja. Za te produkty w listopadzie br. trzeba było zapłacić od 45 do 52 proc. więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Wyraźnie droższe są też warzywa. Te podstawowe, których ceny bada GUS, są dziś do 20 proc. droższe.

Na stołach wigilijnych przeważają tradycyjne potrawy: barszcz, karp, zupa grzybowa, śledzie

Z badania wynika, że na wigilijny stół trafią: mają barszcz z uszkami, zupa grzybowa, karp, dwa rodzaje śledzia, kapusta z grochem, pierogi z kapustą i grzybami, kluski z makiem i miodem, sernik, piernik, makowiec i kompot z suszu.

Ile wydamy i co kupimy na upominek dla dziecka

Z szacunków Open Finance wynika, że na przeciętny upominek dla dziecka w tym roku Polacy wydadzą trochę ponad 115 zł. Open Finance szacuje, że dzieci w tym roku pod choinką znajdą przede wszystkim zabawki. Na drugim miejscu uplasowały się podgrzewacze, bujaki, huśtawki czy krzesła do karmienia. Odzież, książki i obuwie pozostają relatywnie rzadkimi prezentami gwiazdkowymi dla najmłodszych.

Ile wydamy na prezent dla osoby dorosłej

Podczas gdy na pojedynczy prezent dla osoby dorosłej - ok. 75 zł.

Dodano, że najpopularniejsze są rzeczy przydatne w domu i ogrodzie. W tej kategorii niekwestionowanym liderem są zestawy pościeli, szczególnie te ze świątecznymi motywami. Na kolejnym miejscu uplasowały się wszelkie farmaceutyki, elektryczne szczoteczki do zębów, ciśnieniomierze czy inhalatory. Te prezenty są popularniejsze niż skarpety i zestawy kosmetyków, które zajmują dopiero kolejne miejsca w rankingu.

Coraz więcej Polaków rezygnuje ze sklepów stacjonarnych przy kupowaniu prezentów

Jednocześnie e-handel rośnie w siłę wraz z nowymi przyzwyczajeniami Polaków, ceniących coraz bardziej ten sposób kupowania. Jak wynika z badania firmy doradczej Deloitte, już blisko 40 proc. badanych nie kupi upominków w sklepach stacjonarnych.

Średnio na prezenty w e-sklepach wydamy 190 zł

Rośnie też wartość świątecznych zakupów w e-sklepach – ich wartość wyniesie w tym roku ok. 190 zł, czyli 42 proc. budżetu przeznaczonego na prezenty.

"To o 5 p.p. więcej niż rok wcześniej. Co ciekawe aż 38 proc. Polaków w ogóle nie kupi prezentów w sklepach stacjonarnych. W stosunku do ubiegłego roku to wzrost o 4 p.p.

"W tym roku na prezenty planujemy wydać średnio 451 zł, czyli około 51 proc. całego świątecznego budżetu" - wynika z badania "Zakupy świąteczne 2017".

Polska w czołówce krajów kupujących prezenty w sieci

Polska znajduje się w czołówce krajów, w których konsumenci będą kupować prezenty w internecie.

Wyższy odsetek uzyskały Holandia, Niemcy i Wielka Brytania. W tym ostatnim kraju klienci wydadzą ponad 50 proc. budżetu na prezenty w kanałach on-line" – powiedział Wojciech Górniak z Deloitte.

Jeszcze więcej z internetu czerpiemy „prezentowych inspiracji”

Według Deloitte internet stał się "kopalnią pomysłów prezentowych". Inspiracji szuka tam 53,5 proc. Polaków. Po Grecji i Włoszech jest to trzeci najwyższy wynik w ankietowanych krajach. Pomysłów w sklepach tradycyjnych poszukuje z kolei 38 proc. respondentów z Polski. Niższy wynik osiągnęli jedynie Brytyjczycy.

Internet in inspiracją dla prezentów technologicznych, sklepy tradycyjne – dla żywności i napojów

W internecie szukamy przede wszystkim pomysłów na prezenty technologiczne (65,5 proc.) i filmowe (62,9 proc.). W sklepach tradycyjnych szukamy pomysłów na prezenty w kategorii żywność i napoje (52,7 proc.) oraz upominki do domu (41,9 proc.).

Korzystamy z wyszukiwarek

Kupując prezenty przez internet, badani zadeklarowali, że korzystają przede wszystkim z wyszukiwarek, w których prezentów szuka ponad 60 proc. badanych Polaków. Na drugim miejscu znalazły się strony konkretnych produktów lub marek (51,4 proc.), a na trzecim strony z kuponami i zniżkami, na które wskazało 46,9 proc. respondentów. 46,4 proc. badanych wymieniło sklepy internetowe, które mają też oddziały stacjonarne.

Internet wypiera sklepy tradycyjne?

Z badania wynika, że 52 proc. Polaków pytanych, co zrobią, jeśli prezentu nie znajdą w sklepie tradycyjnym, odpowiedziało, że poszuka go w internecie. "Pod tym względem Polska osiągnęła drugi wynik wśród analizowanych państw. Z kolei 35 proc. z nas będzie szukać w takiej sytuacji prezentu w innym sklepie stacjonarnym, co jest drugim najniższym wynikiem wśród przebadanych państw" - czytamy.

Czym płacimy za prezenty: gotówką czy kartą?

Polacy zadeklarowali, że za zakupy prezentów w sklepach stacjonarnych zamierzają płacić gotówką (59,2 proc. ankietowanych). Kartami debetowymi zapłaci 47,7 proc. badanych.



Badanie pokazało, że gotówka jest też ceniona w Rosji i Niemczech, gdzie za prezenty zapłaci odpowiednio 65,5 i 73,1 proc. badanych. Z kolei na drugim biegunie znajdą się Holendrzy, gdzie jedynie 36,5 proc. respondentów wyjmie z portfela gotówkę, by zapłacić nią za prezenty.

 

Dlaczego wybieramy internet?

"Do zakupów online najbardziej przekonuje nas dowolność pory dnia, w której możemy je robić (75 proc.), jak również dostawa do domu (70 proc.). Z kolei za największą zaletę zakupów tradycyjnych uważamy możliwość uzyskania fachowej porady od sprzedawcy (78 proc.), to że swoje zakupy otrzymujemy do ręki (77 proc.) oraz ochrona danych osobowych (71 proc.)" - czytamy w komunikacie.

NRG, PAP, jk