Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 25.01.2018

Klient banku nie musi być „zakładnikiem oddziałów”

Przeszło 5 milionów klientów banków w Polsce można określić jako "zakładników oddziałów".
Posłuchaj
  • Przeszło 5 milionów klientów banków w Polsce można określić jako "zakładników oddziałów". Unia chce ułatwić im korzystanie z bankowości internetowej. Jak, o tym w Polskim Radiu 24 mówi Grzegorz Cimochowski, Partner Deloitte./Sylwia Zadrożna, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.

Są to osoby, które korzystają z tradycyjnych placówek, ale chciałyby zostać użytkownikami bankowości internetowej i mobilnej.

− Pomóc im może unijna dyrektywa PSD2 regulująca rynek usług płatności detalicznych - mówił w Polskim Radiu 24 Grzegorz Cimochowski, Partner Deloitte, lider sektora instytucji finansowych w Polsce.

Jak tłumaczy, dzięki tej dyrektywie, banki i nie tylko banki, będą mogły wystawić aplikację i tym samym zaoferować klientom bardziej intuicyjną bankowość internetową.

I dodaje, że z badań wynika, że 60 proc. banków chce złożyć taką ofertę nie swoim klientom.

− Widać, że są one świadome szansy zaatakowania mniejszych, mniej nowoczesnych podmiotów i wyrwania im klientów, którzy są zakładnikami ich oddziałów, mówi gość Polskiego Radia 24.

I podkreśla, że w pierwszym ruchu banki zaoferują atrakcyjny interfejs, a w drugim przeniosą bankowość do siebie.

Dyrektywa PSD2 wprowadza i reguluje podmioty, które po otrzymaniu danych do logowania w bankowości internetowej klienta będą mogły inicjować w jego imieniu płatność w określonej kwocie do określonego odbiorcy. I tu "otwartość" Polaków może nie być zbyt duża.

Jak mówi gość Polskiego Radia, jest duża szansa, żeby przejąć część z tych 5 mln klientów, ale ci, z drugiej strony, mają pewien problem z dzieleniem się danymi.

− Zatem banki i inne podmioty będą musiały przekonać nie tylko do bezpieczeństwa przekazywania tych informacji, ale oferować też klientowi jakąś korzyść, mówi Grzegorz Cimochowski

Termin implementacji dyrektywy PSD2 minął 13 stycznia. Projekt zmian znajduje się obecnie w Sejmie, więc opóźnienie nie powinno być zbyt duże.

A wśród celów nowej dyrektywy są: sprzyjanie wzrostowi konkurencji na rynku usług płatniczych, przyczynienie się do konsolidacji jednolitego rynku tych usług na poziomie UE, wzrost ich innowacyjności, zapewnienie bezpieczeństwa oraz wzmocnienie ochrony klientów.

Sylwia Zadrożna, jk