Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Dydliński 22.03.2021

"Zadbaj o siebie, zadbaj o swoje pieniądze". Rozpoczyna się Światowy Tydzień Pieniądza

Już dzisiaj rozpoczyna się Światowy Tydzień Pieniądza. To coroczna międzynarodowa kampania informacyjna na rzecz podnoszenia świadomości finansowej dzieci i młodzieży od najmłodszych lat. Organizatorem jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD/INFE.

Celem kampanii jest rozwijanie wiedzy, umiejętności, postaw i nawyków młodych ludzi, aby podejmowali racjonalne decyzje finansowe. Głównym założeniem akcji jest wielopoziomowa współpraca między instytucjami, praktykami edukacji finansowej i edukatorami zaangażowanymi w pracę z dziećmi i młodzieżą na gruncie lokalnym i w wymiarze międzynarodowym. Rolę polskiego koordynatora kampanii pełni Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, a koordynacja odbywa się w ramach projektu Centrum Edukacji dla Uczestników Rynku – CEDUR.

Setki krajów, miliony dzieci

Do tej pory odbyło się osiem edycji Global Money Week. Wzięło w nich udział łącznie ok. 40 mln dzieci i młodzieży ze 170 krajów na całym świecie, przy zaangażowaniu ponad 63 tysięcy instytucji. Rokrocznie w akcję włączają się instytucje publiczne, takie jak banki centralne, instytucje nadzorujące krajowe rynki finansowe, ministerstwa finansów, ministerstwa, a także szkoły, uczelnie, ośrodki badawcze, organizacje pozarządowe. Organizatorem kampanii jest Międzynarodowa Sieć ds. Edukacji Finansowej działająca przy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju – OECD/INFE.

Hasło przewodnie Światowego Tygodnia Pieniądza 2021 – który potrwa od 22 do 28 marca – brzmi: "Zadbaj o siebie, zadbaj o swoje pieniądze". Hasło to podkreśla konieczność budowania finansowej odporności przy jednoczesnym dbaniu o zdrowie w obecnej sytuacji na świecie. Z kolei oficjalny slogan GMW – "Zdobywaj wiedzę. Oszczędzaj. Zarabiaj" – początkowo wykorzystywany jako hasło przewodnie GMW 2017, a następnie przekształcony w slogan całej kampanii GMW.

cyberatak free 1200.jpg
Oszuści bezwzględnie wykorzystują pandemię. Interpol radzi, jak chronić się przed cyberprzestępcami



Rejestracja na stronie Komisji

Tematyka cyklu szkoleniowego uwzględnia m.in. zagadnienia wymienione w podstawie programowej przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości. Jednym z najważniejszych wydarzeń Tygodnia są webinaria organizowane przez UKNF, dotyczące rynku finansowego:
    • Zrozumieć działalność banku i operacje bankowe;
    • "Brać kredyt czy nie brać?" – oto jest pytanie. Co powinien wiedzieć młody człowiek, zanim podpisze umowę kredytową;
    • Skąd się biorą pieniądze w banku?
    • Jak i czy inwestować za pośrednictwem funduszy inwestycyjnych;
    • Cyberoszuści atakują – jak nie dać się okraść w Internecie;
    • Ryzyko kursowe. ABC;
    • Oszustwa na rynku finansowym – dlaczego wciąż im ulegamy;
    • Rynek finansowy, usługi finansowe, bank i jego rola w gospodarce;
    • System gwarantowania depozytów w Polsce.

https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1372231255790645249?s=20

Rejestracja odbywa się wyłącznie poprzez elektroniczny formularz zgłoszeniowy dostępny przy informacjach szczegółowych na temat poszczególnych wydarzeń na stronie www.knf.gov.pl. Rejestracja nie jest równoznaczna z dokonaniem zgłoszenia udziału w kampanii GMW, jednak Komisja Nadzoru Finansowego zachęca szkolnych koordynatorów GMW dokonujących rejestracji na webinaria, równolegle do zgłoszenia udziału w całej kampanii.

Oferta UKNF lub własne inicjatywy

Do udziału w kampanii organizatorzy i koordynatorzy krajowi zapraszają szkoły na wszystkich etapach nauczania, inne placówki oświatowo-wychowawcze, a także biblioteki publiczne. Rolę szkolnych koordynatorów Global Money Week mogą pełnić dyrektorzy szkół, nauczyciele dowolnych przedmiotów, wychowawcy świetlicowi, warsztatowcy, animatorzy czy pracownicy bibliotek.

Warunkiem uczestnictwa w kampanii jest zaplanowanie i realizacja podczas Światowego Tygodnia Pieniądza minimum jednego działania z zakresu edukacji finansowej o możliwie największym zasięgu w dowolnej formie dostosowanej do grupy wiekowej odbiorców. Przy organizowaniu wydarzeń i inicjatyw w ramach kampanii uczestnicy mogą posługiwać się, zarówno hasłem GMW 2021, jak i oficjalnym sloganem GMW, gdyż obydwa zawierają główny jej przekaz.


Przy wyborze form działania szkolni koordynatorzy mogą skorzystać z oferty programowej UKNF oraz propozycji innych instytucji lub przygotować własną inicjatywę – lekcje z aktywnym udziałem uczniów, warsztaty, quizy, debaty, prezentacje multimedialne, maratony gier o tematyce finansowej, konkursy umiejętności, konkursy obejmujące różne dziedziny twórczości artystycznej i towarzyszące im wystawy, projekty badawcze dotyczące oszczędzania, zarządzania budżetem domowym, audycje emitowana przez szkolny radiowęzeł, gazetkę szkolną, spotkania on-line z przedstawicielami ciekawych zawodów.
Zgłaszać można się aż do zakończenia Światowego Tygodnia Pieniądza, tj. do 28 marca 2021 r.

PolskieRadio24.pl, DoS, md