Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Stanisław Brzeg-Wieluński 14.06.2021

UOKiK broni interesów klientów Orange. Chodzi o dodatkowo naliczane opłaty

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie przeciwko Orange Polska w sprawie nieprawidłowości związanych z aktywacją płatnych usług oferowanych i serwisów subskrypcyjnych świadczonych przez podmioty trzecie dla abonentów tej firmy telekomunikacyjnej.

Jak informuje UOKiK, podstawą do podjęcia działań były sygnały od konsumentów z których wynikało, że wiele osób było nieświadomych, iż do ich rachunku doliczono dodatkowe opłaty.

Pojawiały się one w rubryce "usługi elektroniczne"  Opłaty są naliczane za dwa rodzaje usług. W pierwszej grupie są usługi świadczone bezpośrednio przez Orange, które są aktywowane m.in. za pośrednictwem powiadomień tak zwanych flash SMS i kliknięcie przez konsumenta przycisku "OK".

W drugiej grupie usług są te pochodzące od podmiotów trzecich, rozliczane przez operatora przy wykorzystaniu "Zamów z Orange" a zatem w formule direct bilingu gdzie opłata automatycznie jest doliczana do rachunku.


telefon komórkowy free shutter 1200.jpg
UOKiK broni interesów klientów Polkomtela. Chodzi o opłaty za SMS-y premium

Niejasne dla klientów sformułowania

Jak wskazuje UOKiK, na fakturze opłaty za obie te usługi widniały pod nazwą "usługi elektroniczne", co utrudniało konsumentom zorientowanie się co to są za usługi i kto je świadczy. Wiele osób, które zgłosiło się do UOKiK twierdziło, że nie zamawiało dodatkowych usług i stąd nie wiedziało skąd się wzięły naliczone opłaty.

-Sygnały od abonentów dały podstawę do wszczęcia postępowania i postawienia zarzutów Orange Polska. Postępowanie może zakończyć się nałożeniem kary finansowej do 10 proc.- informuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.


uokik 1200 free.jpg
Prezes UOKiK: bezpieczne zakupy w sieci to świadomość zagrożeń i odrobina naszego wysiłku

O wszelkich płatnych usługach trzeba informować

UOKiK przypomina, że operator musi poinformować konsumenta o tym, że dane usługi są płatne. SMS lub powiadomienie muszą zawierać wyraźną informację o tym, że jest to zamówienie z obowiązkiem zapłaty oraz podać cenę usługi.

Konsument powinien otrzymać na trwałym nośniku (np. e-mailem) potwierdzenie zamówienia płatnych serwisów. Aktywacja zawsze musi się odbywać za świadomą zgodą konsumenta.

Jak wskazuje urząd, flash sms-y nie zapisują się w skrzynce odbiorczej. Klikając “OK” można nieświadomie zamówić niechciany płatny serwis. W takiej sytuacji należy złożyć reklamację do operatora. Usługi z wykorzystaniem direct billing (gry, dzwonki, filmy) są świadczone przez inne podmioty, a rolą operatora jest doliczanie opłat do rachunku.


PR24/PAP/sw