Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Tomasz Kamiński 25.11.2010

Banki: 2 mln kary za nieuczciwe opłaty

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że Noble Bank był zbyt goriliwy wobec spóźnialskich spłacających karty kredytowe.
Banki: 2 mln kary za nieuczciwe opłatyfot. SXC

Getin Noble Bank pobierał niezgodnie z prawem opłaty od użytkowników swoich kart kredytowych, którzy spóźniali się ze spłatą zadłużenia - uznał UOKiK i nałożył na bank prawie 2 mln zł kary (1 mln 959 tys. 44 zł).

Bank może karać za brak płatności w terminie. Bankowi należą się karne odsetki i może nałożyć inne opłaty.
"Przedsiębiorcy wolno też pobierać opłaty manipulacyjne za dodatkowe czynności związane z przypominaniem klientowi o konieczności spłaty zaległego zadłużenia. Jednak ich wysokość powinna jedynie rekompensować koszty wykonania tych czynności", wyjaśnił Urząd.

Jednak Noble Bank poszedł o krok za daleko, bo już w pierwszym dniu zadłużenia automatycznie naliczał karę wszystkim klientom - nawet wówczas, gdy nie podejmował żadnych działań. UOKiK zakwestionował takie opłaty. Skutkowało to bowiem niesłusznym obciążaniem kosztami klientów, którzy spłacili zaległości, zanim bank zdążył podjąć czynności przypominające o zadłużeniu.

Rzeczniczka Urzędu Małgorzata Cieloch wyjaśniła w czwartek, że karę zmniejszono, gdyż instytucja sama przestała stosować niedozwolonej praktyki jeszcze w trakcie postępowania. Decyzja UOKiK nie jest prawomocna, spółka może się od niej odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W czerwcu 2009 roku po skardze konsumenta, UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające wobec banku. Wątpliwości wzbudziły opłaty pobierane od klientów opóźniających się ze spłatą zadłużenia na karcie kredytowej. Niedozwolona praktyka była stosowana przez Getin Bank od 2006 roku, a po fuzji w 2009 r. także przez Getin Noble Bank.

tk