Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Michał Bieńkowski 16.02.2022

Linie lotnicze odwołują loty na Ukrainę. Ubezpieczyciele wstrzymują gwarancje

Ukraińskie linie lotnicze Ukraine International Airlines (UIA) poinformowały w poniedziałek, że otrzymały informację od firm ubezpieczeniowych o zakończeniu ubezpieczania samolotów wykonujących loty w przestrzeni powietrznej Ukrainy. W związku z tym wysyłają kilka maszyn za granicę.

UIA otrzymały oficjalną informację od firm ubezpieczeniowych w sprawie zakończenia ubezpieczania samolotów wykonujących loty w przestrzeni powietrznej Ukrainy - napisano w komunikacie.

W związku z tym i z uwagi na wymogi leasingodawców linie wysyłają pięć samolotów do Hiszpanii. Dwa samoloty będą też wysłane na techniczne planowe serwisowanie silników w Belgradzie - dodano.

Zaznaczono, że prowadzone są rozmowy z firmami ubezpieczeniowymi, ministerstwem infrastruktury i państwową służbą lotniczą.

W niedzielę ministerstwo infrastruktury Ukrainy zapewniło, że przestrzeń powietrzna kraju pozostaje otwarta, a władze będą pracować nad dodatkowymi gwarancjami dla przewoźników. Wieczorem tego dnia rząd podjął decyzję o przeznaczeniu 16,6 mld hrywien (592 mln USD), by utrzymać loty przez ukraińską przestrzeń powietrzną. Ma to "zagwarantować bezpieczeństwo lotów na Ukrainie firmom ubezpieczeniowym i leasingowym" - podkreślił premier Denys Szmyhal.

Źródła portalu Ukraińska Prawda podały wcześniej, że międzynarodowe firmy ubezpieczeniowe od 14 lutego przestaną ubezpieczać samoloty latające na Ukrainę w związku z ryzykiem działań bojowych. Dlatego - jak pisał serwis - przewoźnicy będą zmuszeni do anulowania lotów.

Decyzję podjęto z uwagi na informacyjne napięcie w światowych mediach związane z możliwym ryzykiem dla Ukrainy ze strony Rosji - podkreśliła Ukraińska Prawda.

O wstrzymaniu lotów nad Ukrainą poinformowały w ostatnich dniach także holenderskie linie KLM i norweskie Norvegian. Według informacji prasowych międzynarodowi ubezpieczyciele mieli wstrzymać gwarancje na loty nad Ukrainą.

Co robić w przypadku odwołanego lotu?

W przypadku odwołania lotu podróżny ma prawo do wyboru pomiędzy:

a. zwrotem w terminie 7 dni pełnego kosztu biletu, za część lub części nieodbytej podróży oraz za część lub części już odbyte, jeżeli lot nie służy już dłużej jakiemukolwiek celowi związanemu z pierwotnym planem podróży pasażera, wraz z, gdy jest to odpowiednie, lotem powrotnym do pierwszego miejsca odlotu, w najwcześniejszym możliwym terminie;
b. zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie;
c. zmianą planu podróży, na porównywalnych warunkach, do ich miejsca docelowego, w późniejszym terminie dogodnym dla pasażera, w zależności od dostępności wolnych miejsc.

Czytaj także:

PolskieRadio24.pl/ PAP/ ULC/ mib