Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Borys 19.12.2011

Chcesz zwrócić prezent? Możesz się rozczarować

Prawie 40 procent Polaków mylnie sądzi, że nietrafiony prezent będzie można po świętach zwrócić w sklepie - wynika z badań.
Chcesz zwrócić prezent? Możesz się rozczarowaćGlow Images/East News

Sondaż, który dla Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przeprowadził TNS OBOP wykazał też, że przedświąteczne zakupy raczej planujemy, a do promocji podchodzimy ostrożnie, choć ich nie unikamy.

Rzeczniczka UOKiKu Małgorzata Cieloch uważa, że największym zaskoczeniem badań jest duża liczba osób mylnie przekonanych, że sklep ma obowiązek przyjąć zwrot towaru. Tymczasem przyjęcie zwrotu zależy jedynie od dobrej woli sprzedawcy, który jednak nie ma takiego obowiązku.

Badania pokazały, że Polacy ostrożnie podchodzą do tak zwanych okazji i choć ich nie unikają, to rzadko są one jedynym powodem zakupów. Jedynie 13 procent ankietowanych zdecyduje się na zakup produktu w promocji, choć wcześniej nie zamierzali go kupować. Połowa badanych skorzysta z promocji, jeśli jest nią objęty towar, który był na liście zakupów, a prawie jedna czwarta Polaków na zakupach szuka promocji na produkty, które chcą kupić. 6 procent badanych nie kupuje na promocji.

Okazało się też, że Polacy na ogół planują przedświąteczne zakupy, choć nie zawsze przygotowują listę tego, co zamierzają kupić. Nawet jeśli listę sporządzamy, to nie zawsze ściśle się jej trzymamy - pokazały badania.

Sondaż przeprowadzono w dniach 1 do 4 grudnia na losowej, reprezentatywnej próbie tysiąca Polaków w wieku od 15 roku życia wzwyż. Badania prowadzono bezpośrednio w domach respondentów, a maksymalny błąd statystyczny wynosi +/- 3 procent.

IAR,ab

tagi: IAR