Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Paweł Jakubicki 04.03.2014

Jak odzyskać od ZUS zawieszoną emeryturę?

Dobra wiadomość dla emerytów, którym zostały zawieszone wypłaty emerytur od października 2011 roku do listopada 2012. Zgodnie z ustawą z 19 lutego 2014 roku należności wraz z odsetkami mają zostać wypłacone.
Jak odzyskać od ZUS zawieszoną emeryturę?flickr/artisrams
Posłuchaj
  • 04.03.14 Radosław Milczewski, Barbara Owsiak: „Nowa ustawa jest gwarantem wypłaty świadczenia (…)”

Właśnie na mocy tych nowych przepisów można odzyskać  pieniądze wraz z odsetkami. Zwrot przysługuje osobom, które prawo do emerytury nabyły przed dniem 1 stycznia 2011 roku, a wypłata została zawieszona od 1 października 2011 tego samego roku, w związku z nierozwiązaniem stosunku pracy z dotychczasowym pracodawcą.

Nowa ustawa jest gwarantem wypłaty świadczenia

Cały problem wynikał z dotychczasowego zapisu w punkcie 103a, który odnosił się do osób pobierających  emerytury. Musiały one do 1 października 2011 roku rozwiązać stosunek pracy, aby móc pobierać świadczenie. Był to konieczny warunek, a osoby które warunku nie dopełniły miały świadczenia wstrzymane. Nowy zapis stan ten zmienił, ale aby odzyskać swoje pieniądze trzeba złożyć odpowiedni wniosek.

- Rozwiązanie stosunku pracy było warunkiem koniecznym. Osoby które nie zrobiły tego w określonym terminie miały świadczenia zawieszone. Taki stan rzeczy utrzymywał się przez 12 miesięcy. Artykuł został uznany za niezgodny z konstytucją i świadczenia do tamtej pory zawieszone zostały przywrócone. Nowa ustawa jest gwarantem wypłaty świadczenia. Odzyskanie pieniędzy wiąże się ze złożeniem wniosku we właściwej jednostce ZUS. Wniosek powinien zawierać numer emerytury, wszystkie dane i ewentualnie może zawierać stan sprawy sądowej, jeżeli podjęte zostały kroki prawne – tłumaczył w PR24 Radosław Milczewski, Biuro Prasowe ZUS.

Opinie są powielane przez osoby niemające kontaktu z ZUS-em

Zakład Ubezpieczeń Społecznych, delikatnie mówiąc, nie cieszy się największym poważaniem wśród Polaków. Sama instytucja także zdaje się być świadoma tego stanu rzeczy, dlatego zdecydowała się na kampanię promocyjną celem ocieplenia wizerunku. Jednak stereotyp ZUS-u wciąż jest żywy.

- Opinie są bardzo często stereotypowe i powielane przez osoby niemające kontaktu z ZUS-em. Liczba zadowolonych klientów stopniowo rośnie. Jak wynika z badań zmienia się także nastawienie klientów, którzy ZUS już odwiedzili – przekonywała w PR24 Barbara Owsiak, dyrektor Biura Komunikacji Społecznej.

Szczegółowe informacje odnośnie sposobu odzyskiwania środków z ZUS można odnaleźć na stronie instytucji: www.zus.pl.

PR24/Grzegorz Maj