Jak zaznaczył Marcel Klinowski, kiedy program został uchwalony we wrześniu 2015 r. wiedzieliśmy o tym, że jest mocno niedoszacowany. Obecnie Via Carpatia jest wybudowana na małym odcinku na południu kraju. - Zrealizowane zostały jednak inwestycje ważne z punktu widzenia rozwoju gospodarczego, szczególnie polski wschodniej oraz wypełniania obietnic wyborczych obecnego rządu – powiedział ekspert.
- Docelowo mamy ambicje zbudować szlak drogowy S19 od południowo-wschodniej granicy przez Rzeszów, Lublin, Siedlce i Białystok do granicy litewskiej. Jest to ponad 500 km drogi ekspresowej, z czego na razie jest wykonanych około 10 proc. – dodał gość audycji.
Tłumacząc opóźnienia w budowie Marcel Klinowski podkreślił, że prawdziwa decyzja kierująca projekt do realizacji, została podjęta dopiero na przełomie 2015 i 2016 r. a proces inwestycyjny jest procesem wieloletnim, który może napotkać na wiele wyzwań w szczególności środowiskowych.
- Mamy specustawę i uproszczony proces inwestycyjny, więc w momencie kiedy wszystko będzie dobrze przygotowane, to proces realizacji będzie szedł dość sprawnie – zaznaczył Marcel Klinowski.
Międzynarodowa trasa Via Carpatia ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji.
Gospodarzem audycji był Łukasz Sobolewski
Polskie Radio 24/kawa
_____________________
Data emisji: 23.06.17
Godzina emisji: 14.45