Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Adam Koniecki 19.09.2017

Centralny Port Lotniczy powstanie w Baranowie. "Musimy myśleć o strategii rozwoju Polski"

Centralny Port Komunikacyjny powstanie w okolicach miejscowości Baranów na Mazowszu. Z nieoficjalnych informacji wynika, że to właśnie ta lokalizacja, wśród kilku innych zyskała największe poparcie urzędników. Baranów znajduje się 40 kilometrów na zachód od Warszawy. W okolicy przebiega autostrada A2 oraz kolejowa linia z Warszawy do Żyrardowa. O CPL w audycji Rządy Pieniądza rozmawiali Mariusz Adamiak (PKO BP), Paweł Budrewicz (prawnik, publicysta, komentator ekonomiczny) i Paweł Pelc (radca prawny, komentator ekonomiczny).
Posłuchaj
  • 19.09.2017Mariusz Adamiak (PKO BP), Paweł Budrewicz (prawnik, publicysta, komentator ekonomiczny) i Paweł Pelc (radca prawny, komentator ekonomiczny) o CPL
Czytaj także

Mariusz Adamiak wskazywał, że choć wszystko brzmi dobrze i sensownie, ma świadomość, że wybudowanie CPL będzie kosztowało ogromne pieniądze. – Sam port kilkadziesiąt miliardów, do tego infrastruktura transportowa. Mam nadzieję, że to jest dobrze przemyślane – mówił. Podkreślił, że "warto, zanim ostateczna decyzja zostanie podjęta, poświęcić czas na dogłębne analizy". – Mamy inne miejsca, które można przez jakiś czas rozwijać i mamy doświadczenia z innych miejsc świata, gdzie takie projekty wypaliły lub nie. Cały projekt będzie trwał długo, kosztował 100 mld złotych, to powinno wpisywać się w długofalową strategię rozwoju Polski – wyjaśniał.

Zdaniem Pawła Pelca trzeba pamiętać, że bardzo blisko leży Berlin, będący potencjalnym konkurentem. Dodał, że "tam nie do końca się udało, więc pytanie, czy my będziemy skuteczniejsi”. Wskazywał również, że przyglądając się inwestycjom lotniczym z kilkunastu ostatnich lat "żadna nie skończyła się w terminie i nie do końca została zrealizowana tak, jak to było zaplanowane". – Jest pytanie, czy to lotnisko uda się skutecznie skomunikować, czy dojazd będzie bezproblemowy. Musimy też patrzeć na ruch pasażerski po skończeniu inwestycji, za co najmniej 10 lat – tłumaczył. Dodał, że "w perspektywie demograficznej, gdy Polska się starzeje, pytanie, czy będzie my w stanie wygenerować takie potoki pasażerów, żeby ta inwestycja się zwróciła".

Jak podkreślał Paweł Budrewicz, jeśli budujemy zespół obiektów infrastruktury musimy wiedzieć już dziś, w jaki sposób wpisuje się to w strategię polityczną i gospodarczą Polski w perspektywie dziesięcioleci. Gość zwrócił uwagę, że proponowana lokalizacja idealnie wpisuje się w strategię rozwoju Chin: Nowego Jedwabnego Szlaku i oderwania się od transportu morskiego na rzecz lądowo-lotniczego z Europą. – Z tego punktu widzenia Polska jest atrakcyjnym regionem, jako punkt wyjścia na całą Europę. Jeśli ten port miałby w jakiś sposób wpisywać się z naszą strategią rozwoju Polski jako łącznika pomiędzy Wschodem a Europą Zachodnią, to pomysł jest dobry, tyle że trzeba powiedzieć sobie wprost i szukać pieniędzy w kieszeni nie polskiego, a chińskiego podatnika – przekonywał.

Więcej w nagraniu.

Gospodarzem programu był Wojciech Surmacz.  

Polskie Radio 24/ip

Rządy Pieniądza w Polskim Radiu 24 - wszystkie audycje

____________________ 

Data emisji: 19.09.2017

Godzina emisji: 9:11