Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 10.05.2017

EKG: Ursus o specyfice działalności w Afryce

O znaczeniu Afryki dla Ursusa, specyfice działania na tym rynku i znaczeniu wsparcia konsularnego na tym kontynencie, mówi w Polskim Radiu 24 Monika Kośko, wiceprezes polskiej spółki produkującej traktory i sprzęt rolniczy.
Posłuchaj
  • O specyfice afrykańskiego rynku, jego potencjale i znaczeniu wsparcia dyplomatycznego i rządowego na tym rynku, mówi podczas IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Monika Kośko, wiceprezes Ursus SA./Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Jak przypomina gość IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, Ursus obecny jest na tym kontynencie od 2013 r., kiedy to podpisał dwa pierwsze kontrakty w Etiopii warte kilkadziesiąt milionów dolarów.

Kolejne działania spółka podjęła w Tanzanii i Zambii, gdzie w tym ostatnim kraju podpisano rekordowy kontrakt na 100 mln dolarów.

Ursus jest już w trzech afrykańskich krajach

− Uważamy, że rozwój kierunku ekspansji w Afryce ma bardzo duży potencjał, to 55 krajów o przewadze rolnictwa i trzy kraje, w których już jesteśmy traktujemy jako przyczółek, pozwalający zdobywać kolejne rynki na tym kontynencie, mówi gość Polskiego Radia 24.

Jak Ursus konkuruje z Chinami w Afryce

Gość Polskiego Radia pytana o konkurencję Chin na afrykańskim rynku, podkreśla znaczenie jakości sprzedawanego tu sprzętu rolniczego.

− Jako firma europejska znacząco odbiegamy jakością od konkurencji, ponadto oferujemy naszym klientom opiekę serwisową, czego nie robi strona chińska, mówi wiceprezes Kośko.

Rynek afrykański to nie tylko rolnictwo

Gość Polskiego Radia dodaje jednocześnie, że szansę na rozwój biznesu mają w Afryce nie tylko firmy związane z rolnictwem.

− Afryka ma olbrzymi potencjał również w infrastrukturze energetycznej, transportowej, w produkcji i przechowywaniu żywności, wymienia uczestniczka Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Działalność w Afryce ma swoją specyfikę

Jak jednocześnie dodaje, Afryka wymaga specyficznego, najczęściej rządowego, wsparcia podczas ekspansji na ten rynek.

− My ostatnio zawarte kontrakty wspieraliśmy kredytami rządowymi, ponadto pomoc polityczna przy wchodzeniu na ten rynek bardzo się przydaje, mówi gość Polskiego Radia.

Ważna otoczka konsularna

Jak wyjaśnia, w większości krajów afrykańskich współpraca wygląda podobnie – na ogół dotyczy firm związanych z rządami danych krajów, stąd nawiązanie kontaktów, czy podpisanie kontraktów odbywa się na ogół w otoczce konsularnej, bez której dotarcie do takich firm jest zdecydowanie trudniejsze.

Dlatego, jak podkreśla, tak duże znaczenie miała ostatnia wizyta prezydenta Andrzeja Dudy w Etiopii.

− Ta wizyta znacząco zwiększy zainteresowanie polskim firmami i produktami w tym najbardziej dynamicznie rozwijającym się kraju w Afryce, mówi Kośko.

Błażej Prośniewski, jk