Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Michał Mendyk 24.09.2010

Chopin na "Warszawskiej Jesieni'?!

Leitmotivem"Warszawskiej Jesieni" są w tym roku klawiatury – klawesynów, komputerów, syntezatorów i oczywiście fortepianów.
Chopin na Warszawskiej Jesieni?

Dziś trudno uwierzyć, że w XIX wieku ten poczciwy instrument naprawdę zrewolucjonizował muzykę. A to dlatego, że był najgłośniejszy i najbardziej wielogłosowy. Orientacja ilościowa da o sobie znać także na Warszawskiej Jesieni. Chociażby w monumentalnych i cudownie hałaśliwych kanonach litewskiego minimalisty Rytisa Mažulisa, teoretycznie przeznaczonych nawet na kilkadziesiąt fortepianów i klawesynów, w praktyce zaś wykonywanych przez komputer. Ciężkich, hipnotycznych brzmień nie zabraknie też w multiklawiaturowych koncertach postminimalistycznej szkoły haskiej: Louisa Andriessena (17.09) oraz jego uczniów: Martijna Paddinga (23.09) i Cornelisa de Bondta (25.09). Wątek niderlandzki podkreślony zostanie występem Orkestr de ereprijs (23.09). Najważniejsza, obok Asko Ensemble oraz Schönberg Ensemble, taneczno-awangardowa maszyna z Holandii wykona między innymi nową kompozycję Jerzego Kornowicza pod wiele obiecującym tytułem Sceny z Bułhakowa.

Bardziej kameralne, wyciszone, intymne oblicze klawiatury da o sobie znać w kompozycjach niemieckich (Isabel Mundry), austriackich (Beat Furrer) i włoskich (Marco Stroppa) sonorystów, które zinterpretuje „dziecko” Warszawskiej Jesieni, czyli European Workshop for Contemporary Music (20.09). Ciekawe, jak w tym znakomitym towarzystwie wypadnie YMORH Tomasza Praszczałka vel Prasquala, od kilku lat bardzo rzadko zaglądającego do Polski. Przy okazji przekonamy się, że w kraju Chopina nie brakowało i nie brakuje oryginalnych wizjonerów klawiatury, jak choćby legendarna klawesynistka Elżbieta Chojnacka, mistrz niuansowej improwizacji Szabolcs Esztényi albo pionierzy polskiego minimalizmu Tomasz Sikorski i Zygmunt Krauze (17.09). Czy do tego grona dołączy w tym roku Wojciech Ziemowit Zych? W każdym razie jego monumentalna, godzinna Różnia, skomponowana dla fortepianowo-perkusyjnego ansamblu Kwadrofonik zapowiada się jako jedna z najciekawszych premier Festiwalu (22.09).

Koncerty Warszawskiej Jesieni na antenie Dwójki:

Louis Andriessen Haags Hakkûh
Tomasz Sikorski Omaggio (in memoriam Jorge Luis Borges)
Zygmunt Krauze Listy (zamówienie WJ)
Ondřej Adámek Dusty Rusty Hush

Wyk. Helena Bugallo, Amy Williams, Anna Górecka, Magdalena Lisak, Iwona Mironiuk, Małgorzata Walentynowicz - fortepiany; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Reinbert de Leeuw - dyrygent

17 września (piątek), godz. 19:30

***

Prasqual YMORH
Marco Stroppa élet...fogytiglan
Isabel Mundry Le Silence - Tystnaden
Beat Furrer Koncert na fortepian i zespół

Wyk. Stefan Wirth - fortepian; European Workshop for Contemporary Music, Rüdiger Bohn - dyrygent

20 września (poniedziałek), godz. 19:30

***

Wojciech Ziemowit Zych Różnia

Wyk. Kwadrofonik

22 września (środa), godz. 22:00

***

Aleksandra Fol One Day God Will Return
Cristian Lolea 2010
Marco Nikodijevič sadness untitled
Jerzy Kornowicz Sceny z Bułhakowa (zamówienie WJ)
Martijn Padding I Koncert na fisharmonię i orkiestrę
Richard Ayres No. 44 (diary pieces)

Wyk. Dirk Luijmes - fisharmonia, Joanna Freszel, Ewelina Siedlecka - soprany, Katarzyna Krzyżanowska - mezzosopran; Orkest de Ereprijs, Wim Boerman - dyrygent

23 września (czwartek), godz. 19:30

***


Claude Vivier Hiérophanie
Mauricio Kagel In der Matratzengruft

Wyk. Vanessa Barkowski - głos, Markus Brutscher - tenor; Musikfabrik, Emilio Pomárico - dyrygent

24 września (piątek), godz. 19:30

***

Nikołaj Obuchow Le Livre de la vie: Préface
Cornelis de Bondt Karkas

Wyk. Agata Zubel - sopran, Andrew Watts - kontratenor, Bartosz Urbanowicz - bas; Sinfonia Varsovia, Etienne Siebens - dyrygent; Jan Panis - live electronics

25 września (sobota), godz. 19:30