Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Jacek Puciato 12.01.2015

"Psychoza". Czarno-biała muzyka Bernarda Herrmanna

W pierwszej audycji z cyklu "Muzyka w kadrze" - dla wszystkich miłośników muzyki filmowej oraz tych, którzy chcą ją poznać - przedstawiliśmy twórczość Bernarda Herrmanna, klasyka filmowych dźwięków.
Powtarzalność, swoista szorstkość muzyki w Psychozie idealnie współgrała z czarno-białymi obrazami Alfreda Hitchcocka. Na zdj. kadr z Psychozy, Anthony Perkins jako Norman BatesPowtarzalność, swoista szorstkość muzyki w "Psychozie" idealnie współgrała z czarno-białymi obrazami Alfreda Hitchcocka. Na zdj. kadr z "Psychozy", Anthony Perkins jako Norman BatesPAP/Photoshot
Posłuchaj
  • O muzyce filmowej Bernarda Herrmanna rozmawiają Grzegorz Dąbrowski i Mariusz Gradowski (Muzyka w kadrze/Dwójka)
Czytaj także

O tym, że "Psychoza" była czarno-białym filmem, zdecydowały nie tyle względy artystyczne, ile finansowe. Jak przypominał Mariusz Gradowski, Alfred Hitchcock nie miał wielkich funduszy na ten obraz. Stąd też Bernard Herrmann, autor muzyki do "Psychozy", nie dysponował rozbudowaną orkiestrą, mógł sobie pozwolić tylko na zespół smyczkowy. - Ta oszczędność jednak idealnie współgra z tym, o czym Hitchcock chce powiedzieć - podkreślał Mariusz Gradowski, przytaczając również słowa samego Herrmanna. Kompozytor miał powiedzieć, że czarno-biały film potrzebuje prostoty czarno-białej muzyki.

Jak przebiegała kariera znakomitego kompozytora, jak wyglądała jego współpraca nie tylko z Alfredem Hitchcockiem, ale i Orsonem Wellesem czy Martinem Scorsese? Między innymi o tym w pierwszej audycji z cyklu "Muzyka w kadrze". W opowieści o Bernardzie Herrmannie nie mogło oczywiście zabraknąć samych jego kompozycji.

***

Tytuł audycji: "Muzyka w kadrze"

Prowadzili: Grzegorz Dąbrowski i Mariusz Gradowski

Data emisji: 11.01.2014

Godzina emisji: 13.00

www.facebook.com/mwkadrze

(jp/kd)