Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Izabela Zabłocka 21.12.2013

Są nowe procedury dla dyspozytorów pogotowia

Zostały opracowane po to by zminimalizować ryzyko błędu np. niewysłania przez dyspozytora medycznego karetki do umierającego człowieka.
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneReytan/Wikimecia Commons/CC
Posłuchaj
  • O nowych procedurach dla dyspozytorów mówi Robert Gałązkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego / IAR
Czytaj także

Zestaw trzydziestu dwóch procedur opisuje, jak dyspozytor powinien przyjmować wezwanie między innymi do chorego dziecka, czy wypadku komunikacyjnego. Opisane zostało również kiedy i w jaki sposób odmówić wysłania karetki - wyjaśnia Robert Gałązkowski, dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Chodzi o to, by podnieść poziom bezpieczeństwa pacjentów, którzy wymagają interwencji systemu ratownictwa medycznego.

Zmianę zasad przyjmowania zgłoszeń przez dyspozytorów zapowiedział w marcu minister zdrowia Bartosz Arłukowicz po informacjach o śmierci dwuipółletniej dziewczynki. Mimo zgłoszenia, pogotowie nie przyjechało, również lekarz nocnej pomocy odmówił przyjazdu do domu. Dziecko trafiło w końcu do szpitala w stanie krytycznym i zmarło.

Z inicjatywą przeszkolenia dyspozytorów wyszedł wtedy Jerzy Owsiak . Zespół ratowników opracował procedury niezależnie od rad Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej - mówi Artur Borowicz - dyrektor Wojewódzkiego Pogotowia Ratunkowego w Katowicach.

Procedury i specjalną aplikację komputerową dla dyspozytorów opracowano za darmo i bezpłatnie zostaną udostępnione wszystkim zainteresowanym stacjom pogotowia. Zainteresowanie wyraziły już największe stacje w kraju. Nowe procedury powinny być wdrożone w lipcu przyszłego roku, wiosną dyspozytorzy zostaną odpowiednio przeszkoleni.

IAR/iz