Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Artur Jaryczewski 17.01.2014

Cyfryzacja radia? Wiceszef KRRiT: wszyscy skorzystają!

Nadawcy komercyjni nie powinni obawiać się procesu cyfryzacji sygnału radiowego. Wiceszef Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji mówi w "Rzeczpospolitej", że ze zmian skorzystają wszyscy - zarówno media publiczne jak i podmioty prywatne.
Radio cyfroweRadio cyfroweWikipedia CC/Yisris

- Alternatywa: emisja cyfrowa czy dostęp internetowy - wydaje się błędem. Obie technologie mają swoje zalety i wady, ale nie są to technologie przeciwstawne, lecz uzupełniające się - uważa zastępca przewodniczącego KRRiT. Witold Graboś wskazuje, że komercyjni nadawcy radiowi obawiają się nadmiernego otwarcia rynku, a tym samym wzmożonej konkurencji i nie chcą ponosić kosztów inwestycji związanych z cyfryzacją i kosztów podwójnej emisji w pierwszym okresie wdrażania technologii cyfrowej. Podważają też sensowność technologii cyfrowej w radiofonii wskazując na coraz większą dostępność do programów radiowych w internecie.

Według Witolda Grabosia, nie ma nic złego w tym, że liderem cyfryzacji są Polskie Radio i rozgłośnie regionalne. Jego zdaniem słuszne wydaje się, by ciężar pierwszego okresu wdrażania radia cyfrowego, kiedy trzeba ponieść koszty emisji cyfrowej przy praktyczne zerowej słuchalności, ponosił nadawca publiczny. - Jego sukces będzie opłacalny także dla nadawców komercyjnych, którym łatwiej będzie wejść na rynek już wyposażony w odbiorniki cyfrowe. Od efektywności wdrażania techniki cyfrowej przez Polskie Radio zależeć też będzie możliwość skrócenia kosztochłonnego okresu podwójnej emisji - przekonuje Graboś.

Radio cyfrowe - zobacz serwis specjalny >>>

W opinii Grabosia w cyfryzacji radia nie chodzi o zwykłą zmianę systemu emisji i odbioru z analogowego na cyfrowy, gdyż mogłoby to być wręcz niezauważalne przez odbiorcę. - Chodzi o nowe medium wzbogacające treści radiowe o elementy wizualne. Daje to możliwość nie tylko dodatkowych informacji wizualnych zsynchronizowanych z przekazem dźwiękowym, lecz także prezentowania elementów multimedialnych, jak obrazy, grafika, pliki mp3, pliki wideo.

Witold Graboś przekonuje, że możliwy będzie paneuropejski system informacji drogowej, lotniczej lub morskiej, czy przekazywanie ostrzeżeń w razie niebezpieczeństwa. Nowe możliwości techniczne radia cyfrowego i usługi medialne zrodzą rynek dostawców tych usług i będą bazą tworzenia nowych modeli finansowania rozgłośni lub przedsięwzięć, których radio będzie częścią.

Zdaniem zastępcy przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji potrzebna jest narodowa strategia cyfryzacji radiofonii lub rozwiązanie ustawowe tego problemu.

Zobacz galerię - Dzień na zdjęciach >>>

IAR/"Rzeczpospolita"/aj