Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Katarzyna Karaś 10.02.2014

Tragiczny wypadek na budowie podziemnego dworca kolejowego Łódź-Fabryczna

Zawaliła się część stropu w nowo budowanej części tunelu. W wyniku wypadku zginął 33-letni pracownik.
Policja na miejscu budowy podziemnego dworca kolejowego Łódź-Fabryczna, gdzie doszło do wypadkuPolicja na miejscu budowy podziemnego dworca kolejowego Łódź-Fabryczna, gdzie doszło do wypadkuPAP/Grzegorz Michałowski

Jak poinformowała rzeczniczka łódzkiej policji podinsp. Joanna Kącka, do zdarzenia doszło w poniedziałek, przed godz. 10. Jak wynika ze wstępnych ustaleń, podczas prac niedaleko wjazdu do nowo budowanego tunelu dojazdowego do dworca na jednego z pracowników spadł z wysokości 8 m oderwany od stropu nawis betonowy o wadze ponad 100 kg.
- Budowa tunelu polega na wylewaniu na ziemię warstwy tzw. chudego betonu, na którą następnie wylewany jest właściwy strop, który jest już zbrojony. Kiedy spod stropu zostanie już wydobyta ziemia, tzw. chudy beton powinien odpaść, bądź też jest skuwany ręcznie. I właśnie podczas tych prac prawdopodobnie doszło do wypadku - wyjaśnił Radosław Gwis z biura prasowego łódzkiej policji.

Okoliczności wypadku bada policja, prokurator oraz przedstawiciele nadzoru budowlanego i Państwowej Inspekcji Pracy. Rzeczniczka prasowa generalnego wykonawcy konsorcjum Torpol-Astaldi-Intercor-PBDiM Katarzyna Rumowska powiedziała, że także generalny wykonawca powoła specjalną, wewnętrzną komisję, która wyjaśni przyczyny tragedii.
Nowy dworzec w 2015
Prace przy konstrukcji dwukomorowego tunelu, którym w przyszłości wjadą pociągi do podziemnej stacji Łódź-Fabryczna od strony wschodniej, rozpoczęły się jesienią 2013 roku. Zgodnie z projektem obiekt ma mieć ok. 1,5 km długości. Tunel wykonywany jest w technologii podstropowej, a jego elementami konstrukcyjnymi są ściany szczelinowe, żelbetowa płyta denna oraz płyta stropowa górna - rozpierająca. Prace przy budowie tunelu mają zakończyć się wiosną.
Dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi znajdzie się 8 m pod ziemią. Na drugim poziomie, 16,5 m pod ziemią, będzie stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Nowy dworzec Łódź Fabryczna ma być jednym z najważniejszych elementów Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się też m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, parkingi dla samochodów.
Dworzec na zlecenie PKP PLK, PKP SA i miasta buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Zakończenie zaplanowano na 2015 roku, a koszt inwestycji szacuje się na 1,75 mld zł brutto.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
PAP, kk