Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Katarzyna Karaś 28.01.2016

Ministerstwo Finansów krytykuje projekt ustawy wprowadzającej program Rodzina 500+

Resort zwrócił uwagę, że koszt projektu oszacowano na ponad 17,2 mld zł. Tymczasem w projekcie budżetu przeznaczono na ten cel o ponad 200 mln zł mniej.

"Przekazany projekt ustawy znacząco różni się od projektu ustawy przekazanego do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji społecznych. Udzielony ministrowi finansów jednodniowy termin do zaopiniowania tego projektu uniemożliwia prawidłową analizę i rzetelne zaopiniowanie i może prowadzić do skutków, które teraz nie są do zauważenia.

Należy zauważyć, że uwagi ministra finansów zgłoszone do projektu ustawy przekazanego do uzgodnień międzyresortowych oraz do konsultacji społecznych nie zostały w całości uwzględnione, jak również nie zostały wyjaśnione przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przyczyny ich nieuwzględnienia" - czytamy w piśmie.

Wskazano w nim, że projekt nie może zostać pozytywnie zaopiniowany ponieważ "zgodnie z nim, finansowanie nowego świadczenia wychowawczego w wysokości 500 zł miesięcznie na dziecko będzie realizowane ze środków budżetu państwa, zatem jego uchwalenie spowoduje znaczący wzrost wydatków budżetu państwa. Zgodnie z Oceną Skutków Regulacji do projektu ustawy w latach 2016-2026, wydatki ogółem wyniosą 245.588 mln zł.

W 2016 roku wydatki z budżetu państwa wyniosą 17.272 mln zł. W projekcie ustawy budżetowej na rok 2016 na realizację ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci zostały zaplanowane wydatki w łącznej wysokości 17.055.090 tys. zł. Rozwiązania zawarte w projekcie ustawy powinny być sfinansowane zatem w ramach wyżej wymienionej kwoty, co powinno być odzwierciedlone w OSR" - podkreślono.

Program nie może otrzymać pozytywnej oceny również z powodu "wprowadzenia katalogu wyłączeń świadczenia wychowawczego i dodatku wychowawczego z dochodów osób ubiegających się o świadczenia wynikające m.in. z ustawy o pomocy społecznej, ustawy o świadczeniach rodzinnych i ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów oraz w innych ustawach".

"Należy zauważyć, że wyłączenie dochodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia wychowawczego z katalogu dochodów warunkujących prawo do świadczeń o charakterze społecznym nie tylko prowadzi do wzrostu kosztów programu, lecz może również pogłębić negatywny wpływ na podaż pracy" - oceniono.

"Należy spodziewać się, że wzrost transferów pieniężnych do rodzin spowoduje dezaktywację (rezygnację z pracy lub zaprzestanie jej poszukiwania) wśród rodziców, których (potencjalne) zarobki są drugie pod względem wysokości w rodzinie" - wyjaśniono.

Według ministerstwa, przepisy wprowadzające zmiany w tym zakresie powinny zostać skreślone. MF stwierdza także, że przy każdej kolejnej modyfikacji projektu ten katalog wyłączeń jest poszerzany.

Negatywnie został oceniony także "brak kwotowego określenia kosztów obsługi zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w miejsce określenia procentowego, tj 2 proc. otrzymanej dotacji przez organ właściwy i wprowadzonego w projekcie skierowanym na KRM 1 proc. w przypadku dodatku wychowawczego. Konieczne jest zatem wystandaryzowanie kosztów obsługi wypłat świadczenia wychowawczego".

W uwagach szczególnych wskazano, że "należy skreślić przepis stanowiący, że Rada Ministrów może w drodze rozporządzenia podnieść wysokość kwoty świadczenia wychowawczego biorąc pod uwagę prognozowany średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, przyjęty w ustawie budżetowej na dany rok kalendarzowy".

"Możliwość podnoszenia kwoty świadczenia można ewentualnie rozpatrywać, jako możliwość zmiany co trzy lata wraz z weryfikacją kwot kryteriów dochodowych (...) tak, jak ma to miejsce przy świadczeniach rodzinnych" - oświadczono.

W opinii szefa MF trzeba też skreślić przepis określający tygodniowy termin dla ministra finansów do przekazania organom gminy i województwa środków finansowych.

Resort proponuje wprowadzenie zmian do ustawy o ochronie danych osobowych. Zwrócił uwagę, że "wiele spośród dotychczas istniejących w systemie polityki rodzinnej i społecznej usług przenika się. Wiele wypłacanych świadczeń jest wzajemnie powiązanych, a aktualnie obowiązujące uregulowania prawne w dużej mierze ograniczają możliwość wymiany danych między instytucjami obszaru rynku pracy i polityki społecznej".

***

Program Rodzina 500+ ma zacząć działać od 1 kwietnia. Rząd zastrzega jednak, że wiele zależy od tego, jak ułoży się jego współpraca z samorządami przy wypłacie świadczeń.

Program zakłada przekazywanie nieopodatkowanych 500 zł na każde drugie i kolejne dziecko w rodzinie, bez dodatkowych warunków. Rodziny o niskich dochodach otrzymać mają wsparcie także na pierwsze dziecko.


x-news.pl, TVN24

IAR, kk