Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
migrator migrator 30.10.2009

Do pracy pociągiem nie dojedziesz

PKP Przewozy Regionalne czeka na upadłość.
Do pracy pociągiem nie dojedzieszfot. SXC


Rada Nadzorcza PKP Przewozy Regionalne wnioskuje o upadłość spółki. RN podjęła uchwałę zobowiązującą zarząd do przygotowania do 6 listopada wniosku o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia ugody z wierzycielami – pisze „Rynek Kolejowy”.

Jak podaje pismo, rzecznik spółki Piotr Olszewski potwierdził tę informację i podkreślił, że zarząd analizuje możliwości prawne związane z uchwałą rady nadzorczej.

Jak podkreśla „RK”, ustawa Prawo upadłościowe i naprawcze z dnia 28 lutego 2003 r. mówi, że "nie można ogłosić upadłości: (...) instytucji i osób prawnych utworzonych w drodze ustawy, chyba że ustawa ta stanowi inaczej, oraz utworzonych w wykonaniu obowiązku nałożonego ustawą" (art. 6). Tymczasem Ustawa z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” mówi, że "PKP SA utworzy spółki do prowadzenia działalności w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich oraz kolejowych przewozów towarowych". (art. 14 ust. 1). Jedną z nich są PKP Przewozy Regionalne, które niedawno zostały przekazane samorządom.

W związku z sytuacją prawną Przewozy Regionalne nie mogą ogłosić upadłości, jak zwykła firma, podlegająca kodeksowi spółek handlowych.

W ostatnich dniach media donosiły o coraz gorszej sytuacji spółki PKP PR. Jak informuje spółka PKP PR jej sytuacja finansowa jest wynikiem m.in. błędów w procedurze przekazania jej samorządom oraz podziałowi spółki. „W efekcie przekazania Oddziału Przewozy Międzywojewódzkie (OPM), PKP PR utraciła przychody z przewozów międzywojewódzkich w kwocie ponad 850 mln zł rocznie, natomiast nie pozbyła się znacznej części kosztów działalności bieżącej związanych z tymi przewozami” – pisze PKP PR na swojej stronie internetowej. Jak informuje przedsiębiorstwo w wyniku procesów podziału „znacznie pogorszyła się efektywność gospodarcza spółki PKP Przewozy Regionalne”. „W ich następstwie zadłużenie w momencie przekazania udziałów spółki samorządom kształtowało się na poziomie 360 mln zł. Praktycznie, z chwilą przekazania OPM do PKP IC, spółka zaprzestała bieżącego regulowania swoich zobowiązań” – podaje strona pr.pkp.pl

W związku z zadłużeniem spółki, jeden z wierzycieli PKP Intercity oddał sprawę do sądu. Na mocy wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie we wrześniu i październiku komornik zajął konta spółki PKP PR. „Zablokowanie konta oznacza realny brak możliwości wypłaty pensji należnych pracownikom PKP PR. Jesteśmy przekonani, że decyzje Sądu mogą tym samym stanowić poważne zagrożenie dla dalszej działalności naszej firmy i losu jej pracowników, a także dla zdolności do świadczenia usług przewozowych dla milionów pasażerów w całej Polsce" - napisała Danuta Bodzek, rzecznik PKP Przewozy Regionalne.

Kolej w regionie

Spółka PKP Przewozy Regionalne to spółka transportowa należąca do samorządów województw. Organizuje ona kolejowe pasażerskie przewozy regionalne, powstała dzięki formalnemu wydzieleniu przez prywatyzację z Polskich Kolei Państwowych.

Przewozy Regionalne organizują także transport związany z imprezami masowymi, koloniami oraz pociągi na zamówienie indywidualne.

Od 1 grudnia 2008 spółka obsługuje wyłącznie pociągi osobowe i przyspieszone oraz segment pociągów InterRegio. Międzywojewódzkie pociągi pospieszne zostały przejęte przez spółkę PKP Intercity.

22 grudnia 2008 wszystkie udziały należące dotąd do PKP S.A. zostały przeniesione na Skarb Państwa i mocą ustawy, w tym samym dniu, na rzecz samorządów województw.

(sż,rynek-kolejowy.pl, pr.pkp.pl)