Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Paweł Michalak 10.01.2021

Zdecydowane poparcie dla polskiej własności w mediach. Zobacz wynik sondażu

Polacy deklarują duże poparcie dla postulatu polskiej własności mediów - wynika z sondażu pracowni Social Changes na zlecenie portalu wPolityce.pl.

35 proc. badanych - uznała, że "wszystkie media w Polsce powinny należeć do polskich właścicieli".

pap_20200715_08K-12.jpg
"Gdzie tu jest łamanie demokracji?" Prezes PKN Orlen odpowiada opozycji ws. zakupu Polski Press

Według kolejnych 17 proc. badanych "więcej niż połowa mediów w Polsce powinna należeć do polskich właścicieli".

29 proc. ocenia, że "co najmniej połowa mediów w Polsce powinna należeć do polskich właścicieli".

Czytaj także:

9 proc. badanych uznało, że "mniej niż połowa mediów w Polsce powinna należeć do polskich właścicieli".

W opinii 10 proc. "żadne media w Polsce nie powinny należeć do polskich właścicieli".

Z kolei z sobotniego badania pracowni Social Changes na zlecenie portalu wPolityce.pl wynika, że trzy czwarte Polaków sądzi, że kapitał w mediach ma bardzo duże znaczenie. Co ciekawe, szczególnie mocno są o tym przekonani wyborcy Koalicji Obywatelskiej.

orlen stock 1200.jpg
Sellin: zakup przez Orlen Polski Press umniejszy dominację obcego kapitału w mediach

W piątek na połączonym posiedzeniu sejmowych Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych (ESK) oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu (KSP) zaprezentowana została informacja "w sprawie okoliczności i faktycznych powodów zakupu przez Polski Koncern Naftowy Orlen S.A. spółki Polska Press i wydawanych przez ten podmiot lub podmioty zależne i nadzorowane kilkudziesięciu tytułów prasowych oraz portali internetowych".

Jak mówił podczas posiedzenia połączonych komisji Jarosław Sellin, żaden duży poważny kraj UE nie pozwolił na to, aby w jakimś segmencie medialnym nastąpiła sytuacja dominacji kapitału zagranicznego.

Podkreślił, że jeżeli dopełni się proces rozpoczęty przez Orlen zakupem potencjału prasowego Polska Press, być może problem dominacji kapitału zagranicznego w polskiej przestrzeni medialnej będzie rozwiązany.

***

Badanie pracowni Social Changes na zlecenie portalu wPolityce.pl zostało zrealizowane metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu internetowym. Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej, reprezentatywnej (pod względem: płci, wieku, wielkości miejsca zamieszkania) próbie Polaków N=1090 osób w dniach od 1 do 5 stycznia 2021 roku.

wpolityce.pl, IAR, paw/