Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Joanna Twardowska 24.02.2021

Rząd pracuje nad projektem monitorowania karier absolwentów szkół średnich

- Monitorowanie karier absolwentów szkół ponadpodstawowych jest potrzebne – mówili posłowie PiS i KO podczas drugiego czytania projektu noweli ustawy Prawo oświatowe, wprowadzającej mechanizm monitorowania karier. Lewica i Koalicja Polska-PSL wskazywały, że jest to wymóg UE.

- Projekt przewiduje przede wszystkim dodanie w ustawie (...) Prawo oświatowe przepisów, które w sposób kompleksowy uregulują sprawy monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych. W projekcie zdefiniowano cele dokonywanych działań i określono precyzyjnie zakres, formy i okresy wykorzystywania danych osobowych niezbędnych do prowadzenia monitoringu – mówiła Lidia Burzyńska (PiS).

Czytaj także:
1200_Czarnek_MNiSW.png
Szef MEN: nauka zdalna nie zastąpi stacjonarnej, będą dodatkowe godziny zajęć

Wskazała, że system kształcenia, zwłaszcza zawodowego, powinien reagować na potrzeby rynku pracy. Burzyńska mówiła też, że aby było to możliwe, konieczna jest informacja na temat przebiegu karier zawodowych absolwentów. Dodała, że system monitoringu karier absolwentów dostarczy informacji, które pozwolą budować wizerunek szkolnictwa branżowego oparty na dowodach. Poinformowała, że klub PiS będzie głosować za przyjęciem nowelizacji.

Czytaj także:

Zbieranie danych 

- Projekt ustawy próbuje rozwiązać niezwykle ważny problem – zauważyła Kinga Gajewska (KO). Poinformowała, że na problem braku monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych, a zwłaszcza branżowych, wielokrotnie wskazywały zarówno szkoły, uczelnie, jak i przedsiębiorcy.

- Sam kierunek jest właściwy zwłaszcza, w aspekcie dostosowania kierunków studiów, kierunków szkół branżowych dostosowanych do potrzeb rynku – powiedziała Gajewska. Jednocześnie zaznaczyła, że wątpliwości budzi m.in. zakres zbieranych danych i wykorzystanie tych danych.

- Jest ich ogromnie dużo i są to dane wrażliwe, włącznie z danymi o zarobkach – mówiła Gajewska. Zwróciła też uwagę na to, że niemożliwe jest to, aby faktycznie – tak jak informuje rząd – udało się wprowadzić monitoring bez jakichkolwiek dodatkowych kosztów. - Projekt trzeba dopracować, ale jesteśmy za tym projektem – dodała.

Przeciwko projektowi opowiedziała się Hanna Gill-Piątek (Polska 2050). - Pojawia się wątpliwość, po co państwo ma gromadzić tak szeroki zakres danych o absolwentach, ale też o nauczycielach – mówiła. Oceniła, że projektowana nowelizacja godzi w konstytucyjne prawo do ochrony życia prywatnego.- Ta ustawa powinna nazywać się ustawa inwigilacyjną – powiedziała.

Czytaj także:
1200_szkoła_shutterstock.png
Co z powrotem kolejnych klas do szkół? Minister zdrowia: temat będzie dyskutowany

Czytaj także:

Ochrona danych 

Odnosząc się do wypowiedzi posłów, wiceminister edukacji i nauki Marzena Machałek poinformowała, że projekt był uzgadniany z Urzędem Ochrony Danych Osobowych. - Proponowane rozwiązania (...) gwarantują wysoki poziom ochrony danych osobowych absolwentów – zapewniła.

Zgodnie z projektem możliwe będzie pozyskiwanie i przetwarzanie szczegółowych danych potrzebnych do monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych. Obecnie brakuje odpowiednio szczegółowych i rzetelnych informacji o karierach absolwentów szkół ponadpodstawowych. Na poziomie krajowym prowadzony jest wyłącznie systematyczny monitoring losów absolwentów szkół wyższych, zapewniany przez system ELA.

Proponowane w projekcie rozwiązania nawiązują do przepisów przyjętych w szkolnictwie wyższym, ale będą dostosowane do specyfiki danych oświatowych.

Monitorowanie 

Monitorowanie będzie prowadzone co roku i będzie obejmować absolwentów szkół, którzy naukę rok, dwa lata i pięć lat przed rokiem monitorowania. Okresy te będą liczone od umownej daty 15 marca każdego roku.

Monitoring prowadzony będzie na podstawie danych gromadzonych w Systemu Informacji Oświatowej. Podstawą jego będą numery PESEL absolwentów i rok ukończenia szkoły ponadpodstawowej. Pozostałe informacje będą dotyczyły zawodu, w którym kształcił się absolwent, a w przypadku szkół zawodowych udziału w kursach prowadzonych w ramach systemu oświaty lub podjęcia nauki w kolejnej szkole ponadpodstawowej, tj. w szkole policealnej, branżowej II stopnia lub w liceum dla dorosłych.

Czytaj także:
forum-0584366216-12.jpg
"Jest dla nich bezpieczne i bardzo ważne". Prof. Gut o szczepieniu nauczycieli preparatem AstraZeneki

Analiza

Monitoring będzie też prowadzony na podstawie danych z okręgowych komisji egzaminacyjnych (w zakresie obejmującym przystąpienie do egzaminu maturalnego, o zdobyciu świadectwa dojrzałości oraz o certyfikatach i dyplomach zawodowych), ze Zintegrowanej Sieci Informacji o Nauce i Szkolnictwie Wyższym – POL-on (w zakresie informacji i podjęciu studiów) i z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (w zakresie informacji i podjęciu pracy i osiąganych zarobkach).

Połączenia danych ma dokonywać Centrum Informatycznym Edukacji. Po połączeniu danych będę one zanonimizowane. Następnie przekazane do opracowania Instytutowi Badań Edukacyjnych. Analizy – jak informuje MEiN – mają być wykorzystywane do kształtowania polityki edukacyjnej na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.

Głosowanie nad projektem nowelizacji będzie przeprowadzone w czwartek.

jbt