Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Katarzyna Pyssa 13.01.2022

Projekt ustawy o ochronie odbiorców gazu wraca do komisji. Trzy kluby zgłosiły poprawki

Kluby PiS, KO i Lewicy złożyły poprawki do projektu ustawy o ochronie odbiorców gazu w czasie drugiego czytania w Sejmie. Projekt wraca więc do komisji energii.

Poprawki KO, według składającego je posła Krzysztofa Gadowskiego mają służyć ochronie przez podwyżkami cen gazu także przedsiębiorców. Poprawki Lewicy dotyczą objęcia cenami regulowanymi gazu inicjatyw społecznych i mieszkaniowych. Z kolei poprawka PiS zakłada objęcie taryfami spółdzielni socjalnych. W związku z tym projekt wróci do komisji energii, klimatu i aktywów państwowych.

Okoliczności zewnętrzne

Odpowiadając na pytania posłów wicepremier Jacek Sasin stwierdził, że "chętnie byśmy objęli taryfami wszystkich odbiorców, również firmy, ale nie jesteśmy w stanie tego zrobić ze względu na unijne uwarunkowania, dyrektywy i wyroki TSUE". Przypomniał, że wyrokiem TSUE taryfowanie gazu dla firm jest zakazane, a dopuszczone jedynie dla podmiotów użyteczności publicznej na czas określony.

Poinformował, że "PGNiG kończy kontraktowanie dostaw z Norwegii" przez Baltic Pipe, trwa też rozbudowa gazoportu w Świnoujściu. Sasin podkreślał, że w latach 2026-2027 ma powstać nowy terminal LNG w Gdańsku. - Widać, że jesteśmy w stanie zapewnić sobie dostawy pokrywające zapotrzebowanie na gaz - mówił. Zarzucał opozycji brak odwagi, aby przyznać, że ten rząd robi wszystko, by zrekompensować skutki okoliczności, które zachodzą poza granicami Polski.

Wicepremier stwierdził też, że dzisiejsze kłopoty Polski z efektami polityki klimatycznej mają swoje główne źródło w decyzjach premier Ewy Kopacz z 2014 r.

Ustawa o ochronie odbiorców gazu

Projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców paliw gazowych zakłada, że z zatwierdzanych przez Prezesa URE taryf na gaz, obok gospodarstw domowych, które korzystają z nich obecnie, korzystać będą mogli także inni wymienieni odbiorcy. Mają to być: podmioty zapewniające świadczenie opieki zdrowotnej, jednostki organizacyjne pomocy społecznej, noclegownie i ogrzewalnie, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, podmioty systemu oświaty, uczelnie i instytucje prowadzące działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą, podmioty prowadzące żłobki i przedszkola, kościoły i inne związki wyznaniowe, podmioty prowadzące działalność kulturalną oraz archiwalną, a także ochotnicze straże pożarne.

Wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie automatycznie zostaną objęte taryfami, zarządcy mają składać oświadczenia, w których deklarują, jaką część kupowanego przez nich gazu trafia na cele inne niż mieszkaniowe. Część ta będzie wyłączona z taryfowania.

Czytaj także:

Projekt ustawy wyklucza możliwość podwyższenia cen i stawek taryfowych gazu w 2022 r. Przewiduje, że ceny paliw gazowych zostaną zamrożone na poziomie cen zawartych w taryfie tzw. sprzedawcy z urzędu, ustalonej na okres 1 stycznia - 31 grudnia 2022 r. Cena ta ma charakter ceny maksymalnej, co oznacza, że wobec odbiorców, którzy wcześniej zawarli umowę z dostawcą, przewidującą niższą cenę, stosuje się tę niższą cenę do czasu wygaśnięcia umowy. Sprzedawcy gazu, którzy nie zastosują się do obowiązku stosowania zamrożonych cen i stawek, będą podlegać karze pieniężnej w wysokości nie niższej niż 1 mln zł i nie wyższej niż 15 proc. przychodu.

Rekompensaty

Jednocześnie projekt przewiduje, że sprzedawcom gazu do odbiorców objętych taryfami będzie przysługiwać rekompensata - różnica między faktyczną ceną zakupu, ceną sprzedaży według taryfy. W przypadku sprzedawcy z urzędu rekompensata to różnica między cenami cennikowymi na 1 stycznia 2022 r. a jego taryfą.

W Ocenie Skutków Regulacji szacuje się, że łączny koszt z tytułu rekompensat nie przekroczy 10 mld zł w 2022 r. Rekompensaty będą wypłacane przez Fundusz Wypłaty Różnicy Ceny, do którego w 2022 r. trafi 40 proc. środków ze sprzedaży uprawnień do emisji CO2 w 2022 r. oraz środki z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Projekt przewiduje również, że Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych będzie mogła - na wniosek Skarbu Państwa - kupować gaz ziemny do utrzymywania zapasów, będzie mogła też świadczyć tzw. usługi biletowe w zakresie tworzenia oraz utrzymywania zapasów obowiązkowych gazu.

Ustawa covidowa

Zakłada się również przedłużenie rozwiązania z jednej z tzw. ustawy covidowej, umożliwiającego wprowadzenie innych niż finansowe zabezpieczeń dla obrotu giełdowego.

Projektowana zmiana wprowadza możliwość przeznaczenia środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na udzielanie pożyczek sprzedawcy z urzędu gazu, dla zdobycia środków na zagwarantowanie ciągłości świadczenia usług odbiorcom w gospodarstwie domowym, a przedsiębiorcy realizującemu w 2021 r. obowiązek obliga giełdowego na potrzeby zakupu i rozliczenia zobowiązań związanych z zakupem gazu i jego rozliczeniem, usług przesyłania i dystrybucji usług dystrybucji, usług regazyfikacji i magazynowania. Łączna kwota należności z tytułu kapitału pożyczek nie będzie mogła w przekroczyć 20 mld zł.

Dodatkowo gwarancjami Skarbu Państwa objęte zostaną w 100 proc. kredyty zaciągane i obligacje emitowane przez sprzedawcę z urzędu i przedsiębiorstwo realizujące obligo giełdowe na potrzeby obrotu gazem. Gwarancje mają obowiązywać do 1 stycznia 2026 r. W sumie te gwarancje mogą sięgnąć 30 mld zł.

Zobacz również: Daniel Obajtek w "Trójkowym komentarzu dnia"

kp