Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Katarzyna Karaś 18.02.2011

RPO chce by KRRiT sprawdziła głośność reklam

Rzecznik Praw Obywatelskich Irena Lipowicz twierdzi, że wciąż dostaje skargi dotyczące zwiększenia natężenia dźwięku w trakcie emisji reklam.
RPO chce by KRRiT sprawdziła głośność reklamRobert S. Donovan/Wikimedia Commons/CC

Rzecznik zwróciła uwagę, że takie działania zostały zakazane wraz z wejściem w życie nowelizacji rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w czerwcu 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia działalności reklamowej i telesprzedaży w programach radiowych i telewizyjnych. Nowe przepisy nałożyły też na nadawców obowiązek własnej kontroli i porównywania poziomu głośności nadawanych audycji i reklam.

Lipowicz przypomniała, że RPO kierował w tej sprawie wystąpienia do prezesa KRRiT w 2002 i w 2006 r. - Rzecznik podnosił, iż celowe zwiększanie natężenia dźwięku w trakcie emisji reklam jest negatywnie odbierane przez wielu telewidzów, tym bardziej, że często reklamy nadawane są w trakcie programu.

Jak oceniła, wskazana działalność nadawców narusza prawa obywateli, w tym szczególnie prawo do prywatności, a także może stanowić naruszenie spokoju psychicznego, który w myśl Kodeksu cywilnego zaliczany jest do dóbr osobistych.

kk