Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Katarzyna Karaś 18.06.2011

"Covec spotkał się z niemiłym przyjęciem w Polsce"

"Mimo wszelkich starań strony chińskiej, polska strona jakby celowo przeszkadzała w pracach, a nawet starała się uciekać do środków dyplomatycznych, by problem upolitycznić" - twierdzą chińskie media.
Budowa autostradyBudowa autostradyGDDKiA
Posłuchaj
  • "Covec spotkał się z niemiłym przyjęciem w Polsce" - relacja Tomasza Sajewicza (IAR Pekin)
Czytaj także

Zdaniem autora artykułu pt. "Chińska firma spotkała się z niemiłym przyjęciem w Polsce" opublikowanego w "Renmin Ribao" (dziennik, który jest uważany za tubę rządu chińskiego), prace nad 49-kilometrowym odcinkiem A2 trwały nieprzerwanie "mimo wszelkich trudności i oszczerstw w lokalnych mediach".

"Jednak z uwagi na fakt, że polska strona znacznie podniosła standardy wykonania, oraz ze względu na wzrost cen materiałów budowlanych i nieprzewidziane czynniki geologiczne całkowity koszt projektu wzrósł niebotycznie. Chińska firma miałaby wobec tego dołożyć do projektu 393,34 mln dolarów" - pisze autor, powołując się na związanych z projektem przedstawicieli firmy China Railway Engineering Group, której podlega Covec.
Jak zapewnia cytowany przez "Renmin Ribao" badacz z Instytutu Nauki i Badań Technologicznych przy Ministerstwie Przemysłu i Technologii Informatycznych Chin, przedstawiany tylko z nazwiska Fenghe - oferta chińskiej firmy była zgodna z prawem, a cena adekwatna, zaś zarzuty ze strony UE złośliwe i bezpodstawne.

Autor artykułu na podstawie rozmów z analitykamizauważa, że niepowodzenie projektu leży po obydwu stronach: "Chińczycy nie posiadali wystarczających informacji na temat rynku europejskiego oraz należytego zrozumienia projektu podczas przetargu, ale polska strona jest winna opóźnień w płatnościach oraz stałych zmian w kontrakcie, co doprowadziło do ogromnego wzrostu kosztów całego projektu".

W artykule można również przeczytać, że chińska firma spotykała się z "niedorzecznymi komentarzami w europejskiej prasie, jakoby zaoferowała śmiesznie niską cenę". Jak pisze "Renmin Ribao", powołując się na źródła w spółce, firma zdecydowała się porzucić projekt i domaga się odszkodowania od polskiej strony na drodze sądowej.

W poniedziałek GDDKiA odstąpiła od kontraktu z Covec na budowę A2 między Strykowem a Konotopą. Chińskie konsorcjum miało wybudować dwa odcinki - czyli tzw. odcinki A i C - o łącznej długości ok. 50 km. Wartość kontraktu opiewała na ok. 1,3 mld zł

IAR,PAP,kk