Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Wittenberg 31.08.2011

Połowa Polek nie głosuje. „Kobiety na wybory”

Co druga Polka nie chodzi na wybory. Koalicja „Masz głos, masz wybór” chce zmienić tę sytuację i organizuje kampanię zachęcającą panie do głosowania.

Zdaniem ekspertów koalicji, frekwencja wśród kobiet jest od 5 do 10 procent niższa niż wśród mężczyzn. Dlatego organizatorzy akcji „Masz głos, masz wybór”, przy okazji nadchodzących wyborów parlamentarnych będą przekonywać panie, by te poszły do urn.

- Kobiety często twierdzą, że nie głosują, bo nie znają się na polityce. Dlatego też w kampanii trzeba pokazać im, że się mylą – mówi Joanna Załuska z Fundacji Batorego.

Zdaniem Mikołaja Cześnika z Polskiej Akademii Nauk, kobiety muszą zdać sobie sprawę z tego, że nie głosując, nie będą miały swoich reprezentantów na szczeblach władzy. - A jeśli nie będą reprezentowane, to będą pozbawione politycznego wpływu, a przez to mogą być upośledzane w sferze publicznej - mówi Mikołaj Cześnik.

Do głosowania trzeba też zachęcać osoby niepełnosprawne. Nowe prawo wyborcze daje im długo oczekiwane udogodnienia, na przykład głosowanie korespondencyjne czy za pomocą nakładki Braille'a - tłumaczy Piotr Pawłowski ze Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji.

- Taka nakładka będzie czekała w lokalu wyborczym, tylko trzeba taką chęć głosowania za pomocą nakładki zgłosić. Osoba niepełnosprawna może też wybrać pełnomocnika, który w dniu wyborów pójdzie w jej imieniu do lokalu wyborczego - mówi Piotr Pawłowski.

Poradnik wyborcy, a także terminy, w jakich można składać wnioski, na przykład w sprawie głosowania przez pełnomocnika, można znaleźć na stronie www.kobietynawybory.pl. Kampania obejmuje spoty radiowe i telewizyjne, a także reklamy w prasie i na banerach. Będą też organizowane happeningi i debaty.

''

IAR, wit