Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Agnieszka Kamińska 10.01.2012

Media publiczne są dobrem wspólnym

Abonament jest solidarnie wnoszoną opłatą na rzecz mediów publicznych. To nie jest podatek, danina – mówił w „Sygnałach Dnia” Stanisław Jędrzejewski, przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia.
Stanisław Jędrzejewski w studiu radiowej JedynkiStanisław Jędrzejewski w studiu radiowej JedynkiFot. Wojciech Kusiński/PR
Posłuchaj
  • Stanisław Jędrzejewski, szef rady nadzorczej Polskiego Radia, w "Sygnałach Dnia"
Czytaj także

Nasz kraj zajmuje pierwsze miejsce w Europie pod względem niepłacenia abonamentu – to także hasło społecznej kampanii, która ma pomóc zmienić tę sytuację. Według danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 65 procent Polaków nie płaci abonamentu. Do tego należy doliczyć grupę osób, które nie zarejestrowały odbiorników, choć powinny. Nie płacą też firmy – tylko 4,5 procent firm płaci abonament – wskazuje Stanisław Jędrzejewski, przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia.

Stanisław Jędrzejewski przypomniał, że za taki stan rzeczy płacą media publiczne – przede wszystkim Polskie Radio, które jest niemal w całości finansowane ze środków abonamentowych. - Jeśli tak dalej będzie, Polskie Radio nie będzie się rozwijać, nie będzie inwestować – tłumaczył. Apelował o uporządkowanie tej sytuacji i o opracowanie łatwiejszych sposobów regulowania abonamentu.

Inwestycje są konieczne przede wszystkim ze względu na rozwój technologiczny i ofertę programową, która powinna być szersza i dojrzalsza – dodał szef rady nadzorczej radia.

W Europie stosowane są różne metody finansowania mediów publicznych, w Słowacji media są finansowane z budżetu państwa, w Portugalii jest opłata audiowizualna (dodatek do rachunków za energię, 2,5 euro), od 2013 roku w Finlandii będzie powszechny podatek progresywny.

W Polsce abonament rtv na cały rok to 188 zł 30 gr. Opłata miesięczna za samo radio to 58 zł 75 gr rocznie.

agkm