Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Katarzyna Karaś 05.03.2012

"System bezpieczeństwa na kolei jest przestarzały"

Przewodniczący Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce Leszek Miętek podkreśla, że w Polsce nie ma instytucji, która by koordynowała kwestie bezpieczeństwa na kolei.
System bezpieczeństwa na kolei jest przestarzałyfot. PAP/Jacek Bednarczyk

W wywiadzie dla "Naszego Dziennika" Leszek Miętek mówi, że trzeba przede wszystkim "opracować procedury bezpieczeństwa odpowiadające zliberalizowanemu rynkowi kolejowemu. Musi zostać powołana instytucja, która koordynuje kwestie bezpieczeństwa na kolei i odpowiada za nie. Dzisiaj takiej instytucji nie ma".

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

Miętek mówi też, że w zachodniej Europie istnieją kolejowe systemy bezpieczeństwa, które nie tolerują błędów ludzkich i w razie zagrożenia samoczynnie hamują pociągi. Tymczasem system działający w Polsce pochodzi sprzed stu lat, a jego modernizacja polegała na tym, że urządzenia mechaniczne zastąpiono elektrycznymi.

- System ten zależy od przytomności uwagi maszynisty, który, opierając się na sygnałach świetlnych i dźwiękowych, w odpowiednim czasie musi nacisnąć przycisk. To jest bardzo siermiężne zabezpieczenie - uważa. Zwraca też uwagę na inne czynniki zagrażające bezpieczeństwu: skrócenie okresu szkolenia maszynistów i podział PKP na wiele spółek.

"Nasz Dziennik" pisze, że w lutym Leszek Miętek skierował do ministra transportu Sławomira Nowaka pismo, w którym alarmował o zagrożeniach dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Nie otrzymał na nie odpowiedzi.

IAR,kk