Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Daniel Walczak 12.04.2012

Proces o fregatę "Dar Młodzieży" - na finiszu

O słynny żaglowiec sądową batalię toczą Akademia Morska oraz Ministerstwo Infrastruktury
Fregata Dar MłodzieżyFregata "Dar Młodzieży"materiały promocyjne Akademii Morskiej
Czytaj także

Szkoła i resort spierają się o to, które z nich jest właścicielem fregaty. Spór rozpoczął się kiedy Akademia Morska (dawna Wyższa Szkoła Morska) zwróciła się do Izby Morskiej o wpisanie, że to właśnie szkoła jest właścicielem. Kiedy bowiem wodowano fregatę w 1982 roku w rejestrze okrętowym jako właściciela wpisano państwo, ale armatorem została uczelnia.

W latach 90-tych majątek państwowy przekazywano na mocy ustawy tym uczelniom wyższym, które nim do tej pory dysponowały - i na tej podstawie Akademia Morska zażądała zmiany wpisu w rejestrze. Izba Morska zgodziła się na to ale wtedy do akcji wkroczyło Ministerstwo Infrastruktury. Resort uzasadniał, że "Dar Młodzieży" jest "wizytówką i ambasadorem Polski, jest też dobrem ogólnospołecznym, który nie może należeć do jakiegokolwiek innego podmiotu poza Skarbem Państwa".

Rozpoczął się kilkuletni spór toczony przed Izbą Morską a teraz przed sądem - o ustalenie kto tak naprawdę jest właścicielem słynnego żaglowca.

- To chyba pierwszy taki proces szkoły wyższej wobec Skarbu Państwa - mówił w warszawskim sądzie okręgowym mecenas Roman Olszewski reprezentujący Akademię Morską. Adwokat dowodził, że "Dar Młodzieży" był i jest w zarządzie szkoły, tak jak i inne składniki jej majątku, np. samochody służbowe i inne statki.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

W czwartek Ministerstwo Infrastruktury zmieniło w końcu stanowisko. Obecna na rozprawie wiceminister transportu Anna Wypych-Namiotko wyraziła wolę zawarcia ugody o ile Akademia jako właściciel statku zapewni równy dostęp do statku dla wszystkich uczelni morskich - co zresztą Akademia deklaruje.

- Jeśli problemem jest tylko udostępnianie dla młodzieży, to problemu nie ma - ocenił mecenas Olszewski.

"Dar Młodzieży" to trzymasztowa fregata, zbudowana w Stoczni Gdańskiej, częściowo dzięki zbiórkom społecznym. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 r. Żaglowiec służy głównie szkoleniom: do końca 2006 r. odbył 125 podróży szkoleniowych, w czasie których przepłynął ponad 388 000 mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono ponad 12 tys. studentów morskich uczelni z Gdyni i Szczecina oraz średnich szkół morskich. Żaglowiec pływa też w rejsach czarterowych.

dw