Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Agnieszka Kamińska 01.07.2012

Lekarze protestują, ale pacjent też ma prawa

Lekarze rozpoczynają protest w związku z ustawą refundacyjną. Przeczytaj na czym będzie polegał i co w tej sytuacji może zrobić pacjent.
Lekarze protestują, ale pacjent też ma prawaPAP/Grzegorz Michałowski

Przedstawiciele środowiska lekarskiego uważają, że obecne rozwiązania prawne są szkodliwe zarówno dla pacjentów jak ich samych.Związkowcy poinformowali, że lekarze będą prowadzić swój protest na pięć sposobów. Podstawową formą ma być wypisywanie leków zgodnie z "najlepszą wiedzą medyczną lekarzy" na drukach opracowanych przez Naczelną Izbę Lekarską. Mają również powrócić do pieczątek - "Refundacja do decyzji NFZ". Kolejną formą ma być używanie, wszędzie tam, gdzie to jest możliwe, międzynarodowych nazw leków - zgodnie z przepisami ustawy. Dodatkowo lekarze mają przepisywać leki spoza listy refundacyjnej, oraz nie wpisywać kodów NFZ na normalnych wzorach recept.

Z takim stanowiskiem nie zgadza się Narodowy Fundusz Zdrowia. NFZ uważa, że lekarze nie chcieli porozumienia w sprawie leków refundowanych. W ocenie szefowej NFZ rząd i Fundusz chciały kompromisu z lekarzami, jednak został on odrzucony. Agnieszka Pachciarz przypomniała, że kary umowne za źle wypisane recepty obowiązują od 2007 roku. Podkreśliła także, że obowiązująca ustawa ma na celu ochronę praw pacjenta i jego swobodnego dostępu do dobrych i sprawdzonych leków. W ocenie szefowej NFZ kary dla lekarzy mają za zadanie wychwycenie skrajnych przypadków, w których dochodzi do nadużyć.

Zwróć się do dyrektora przychodni!

A co może zrobić pacjent? Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska informuje, że jeśli refundacji nie dostaniemy w przychodni, która ma kontrakt z NFZ, najpierw powinniśmy zwrócić się do dyrektora placówki. On ma obowiązek taką receptę nam wystawić, jeśli mamy do niej prawo - podkreślała rzeczniczka.

Jeśli to nie pomoże, trzeba zgłosić sprawę na infolinię Rzecznik Praw Pacjenta. 800 190 590 To numer bezpłatnej infolinii, czynnej od poniedziałku do piątku 9-21. Jeśli

Rzecznik Praw Pacjenta i Narodowy Fundusz Zdrowia mogą wymóc na takich przychodniach przestrzeganie zapisów umowy. Jeśli placówka będzie je łamała nagminnie, może zostać obciążona karą do 500 tysięcy złotych.

Przeczytaj instrukcję na stronie Rzecznika Praw Pacjenta >>>

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH >>>

IAR/bpp/gov.pl/agkm