Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Agnieszka Kamińska 23.08.2012

Nie ma decyzji o drążeniu metra od strony Pragi

Metro Warszawskie informuje, że rozważa różne warianty i nie zdecydowano jeszcze o wierceniu tunelu II linii metra pod Wisłą od przeciwnej strony niż do tej pory. Dopiero w przyszłym tygodniu ma pojawić się wstępny raport ekspertów.
Prace przy stacji PowiślePrace przy stacji PowiśleMetro Warszawskie
Posłuchaj
  • Mateusz Witczyński, rzecznik budowy II linii Metra

O przyjęciu takiego rozwiązania w związku z awarią na stacji Powiśle informował z kolei w środę wykonawca inwestycji AGP Metro. Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko powiedział jednak PAP w czwartek, że takiej decyzji jeszcze nie ma. - W ubiegłym tygodniu prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk wskazał takie rozwiązanie jako jedną z możliwości. Dopóki nie poznamy decyzji ekspertów, będziemy rozważać różne opcje - powiedział Malawko. Wstępny raport ma pojawić się w połowie tygodnia.
Podczas budowy stacji Powiśle na początku ubiegłego tygodnia budowniczy natrafili na ciek wodny. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Ruch w tunelu został zamknięty; kierowcy korzystają z objazdów. W związku z awarią na terenie budowy wykonawca inwestycji, konsorcjum AGP Metro, prowadzi badania, które mają pomóc wskazać źródło i przebieg wycieku. Ekspertyzy dotyczące sytuacji na stacji Powiśle przygotowują także eksperci powołani przez inwestora, którym jest miasto.
O rozpoczęciu drążenia tunelu (który przebiegnie pod dnem Wisły) od strony Pragi, a nie - jak zapowiadano wcześniej - od Powiśla poinformował w środę wykonawca AGP Metro. Zaznaczył w komunikacie, że zminimalizuje to wpływ awarii na realizację całego przedsięwzięcia.

Stacja w newralgicznym punkcie


Rzecznik Metra Warszawskiego odniósł się także do lokalizacji stacji Powiśle. Według czwartkowej "Gazety Wyborczej" choć rozważano różne wersje, ostatecznie wybrano lokalizację najbardziej problematyczną: stacja znajduje się tuż nad brzegiem Wisły i bezpośrednio pod tunelem Wisłostrady.
Malawko podkreślił, że umiejscowienie stacji Powiśle zależało od umiejscowienia stacji Stadion. Zaznaczył, że usytuowanie stacji Stadion, budowanej po drugiej stronie Wisły, zmieniono z uwagi na warunki geologiczne. W związku z tym trzeba było też zmienić usytuowanie stacji Powiśle. Tunel pod dnem Wisły połączy te dwie stacje. Dodał, że plany dotyczące obecnego umiejscowienia stacji Powiśle zatwierdzono w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w 2006 r. Powiedział, że decyzja została podjęta w oparciu o analizy technologiczne, dane demograficzne.
Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz w radiowej "Jedynce" powiedziała, że trudno w tej chwili określić, na ile sytuacja na stacji Powiśle wydłuża prace przy budowie II linii metra. Zaznaczyła, że na razie nie ma informacji o zmianach w harmonogramie. Podkreśliła, że to czy da się go zachować, zależy od diagnoz i zastosowanych środków w związku z awarią. Mówienie o kosztach też jest przedwczesne - dodała.
W związku z awarią na terenie budowy stacji Powiśle badania na zlecenie wykonawcy wykonuje firma IMG Monitoring. Ekspertyzy przygotowują także cztery zespoły: Politechniki Warszawskiej, Instytutu Badawczego Dróg i Mostów i Instytutu Techniki Budowlanej oraz firma Geoteko.
Podczas awarii na stację wlało się 6 tys. m sześc. wody; następnie stację zalano, by zrównoważyć ciśnienie i jednocześnie uniemożliwić dalsze wymywanie gruntu. Nie przerwano prac na pozostałych odcinkach budowy. Pierwsza z czterech tarcz "Anna" przekopała 1048 m tunelu i znajduje się wewnątrz stacji rondo ONZ, z kolei "Maria" - 670 m - wynika z informacji na stronie internetowej wykonawcy.

Tunel musi przebiegać pod Wisłą


Zgodnie z projektem tunel II linii metra będzie przebiegał 7-8 metrów pod dnem Wisły i będzie miał długość 600 m. Wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz powiedział, że tunel poprowadzony pod dnem Wisły jest jedyną opcją, gdyż zmiana projektu zamknęłaby inwestycję na kilka lat. Tunel połączy stację Powiśle ze stacją na prawym brzegu Wisły - Stadion. Stacja Powiśle składa się z czterech kondygnacji i - obok stacji Nowy Świat i Świętokrzyska - należy do najgłębszych konstrukcji II linii warszawskiego metra.
Centralny odcinek II linii kolejki będzie miał długość 6,1 km. Siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) zostanie wydrążonych na głębokości od 13 do 23 metrów. Oficjalny termin zakończenia budowy (październik 2013 r.) dotychczas nie uległ zmianie. II linia metra jest budowana w systemie "Projektuj i buduj".

PAP/agkm

Galeria: dzień na zdjęciach >>>