Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Szymon Gebert 30.11.2012

"Polska powinna stworzyć ranking najniebezpieczniejszych dróg"

Polacy powinni bardziej dbać o bezpieczeństwo na drogach - uważa szwedzki dziennikarz motoryzacyjny Lasse Holmstrom.
Jest szansa na sieć dróg w PolsceJest szansa na sieć dróg w PolsceGlow Images/East News
Posłuchaj
  • "Kierowcy powinni się poruszać coraz nowszymi i nowocześniejszymi samochodami. Druga rzecz to drogi. Wydaje mi się, że działania w Polsce koncentrują się na budowie korytarzy transportowych Pomija się drogi o lokalnym znaczeniu, które są w złym stanie, a występuje na nich duży ruch. Tam też powinna nastąpić poprawa"
  • "Dobrym podejściem jest identyfikacja takich obszarów, na których należałoby się skoncentrować. Dla przykładu w Szwecji administracja zajęła się identyfikacją stu najniebezpieczniejszych dróg z największym natężeniem ruchu. Działania, które miały na celu podniesienie bezpieczeństwa, były właśnie skoncentrowane na tych stu drogach"
Czytaj także

Drogowcy z Generalnej dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obserwują szwedzkie rozwiązania, które poprawiają bezpieczeństwo. Zdaniem Holmstroma mają na nie wpływ dwa czynniki.
Po pierwsze - przekonuje Holmstrom - w Polsce powinno się działać na rzecz poprawy stanu samochodów, które jeżdżą po drogach. Po drugie - polepszyć stan dróg. Szwedzki ekspert aergumentuje, że w Polsce koncentrujemy się na budowie korytarzy transportowych, a pomijane są drogi o lokalnym znaczeniu z dużym natężeniem ruchu. Tymczasem tam też powinna nastąpić poprawa.
Ekspert dodaje, że nie da się od razu poprawić bezpieczeństwa na wszystkich drogach, dlatego trzeba wyodrębnić te najgroźniejsze. W jego opinii dobrym podejściem jest identyfikacja takich obszarów, na których należałoby się skoncentrować. Dla przykładu: w Szwecji administracja zajęła się identyfikacją stu najniebezpieczniejszych dróg z największym natężeniem ruchu. Działania, które miały na celu podniesienie bezpieczeństwa, były skoncentrowane właśnie na tych stu drogach.
Polscy drogowcy poznawali między innymi zasady działania dróg o tak zwanym przekroju pasowym 2+1, które zmniejszają niebezpieczeństwo kolizji. Szwedzi pokazali też, jak działają specjalne bariery rozdzielające pasy ruchu.