Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Katarzyna Karaś 22.04.2013

Egzamin gimnazjalny 2013. Część matematyczno-przyrodnicza - podstawowe informacje

W środę blisko 400 tys. uczniów klas trzecich gimnazjów przystąpi do egzaminu gimnazjalnego z wiedzy matematyczno-przyrodniczej.
Egzamin gimnazjalny 2013. Część matematyczno-przyrodnicza - podstawowe informacjesxc.hu/public domain

Egzamin gimnazjalny z wiedzy matematyczno-przyrodniczej będzie składał się z dwóch bloków. W pierwszym - który rozpocznie się o godz. 9 - znajdą się pytania z nauk przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. Na rozwiązanie zadań gimnazjaliści będą mieli 60 minut (uczniowie z dysleksją 80 minut). Po pierwszej części będzie godzinna przerwa. Zadania z przedmiotów przyrodniczych mają wyłącznie formę zamkniętą.
Tak jak w dotychczasowym egzaminie gimnazjalnym zadania mogą sprawdzać wiadomości, np. znajomość faktów, symboli, terminów, wzorów, formuł oraz opanowanie umiejętności prostych, np. wyszukiwania informacji, rozpoznawania typów obiektów, zjawisk i procesów. Więcej niż dotychczas będzie natomiast zadań sprawdzających opanowanie umiejętności złożonych, często ponadprzedmiotowych, tj. rozumowanie wymagające krytycznego myślenia (m.in. na podstawie znajomości metodyki badań przyrodniczych), wykrywanie współzależności elementów lub procesów oraz związków przyczynowo-skutkowych i funkcjonalnych, stosowanie zintegrowanej wiedzy we własnych strategiach rozwiązywania problemów.
Egzamin gimnazjalny 2013. We wtorek startuje trzydniowy maraton>>>
O godz. 11 uczniowie przystąpią do drugiej części egzaminu. Zadania, z którymi się zmierzą, sprawdzą ich wiedzę z matematyki. Na ich rozwiązanie abiturienci będą mieli 90 minut (dyslektycy 135 minut).
Zadania z matematyki mogą mieć formę zamkniętą lub otwartą. W porównaniu z dotychczasowym egzaminem gimnazjalnym w nowym zestawie egzaminacyjnym z matematyki mniej będzie zadań sprawdzających znajomość algorytmów i umiejętność posługiwania się nimi w typowych zastosowaniach, więcej natomiast zadań sprawdzających rozumienie pojęć matematycznych oraz umiejętności dobierania własnych strategii matematycznych do nietypowych warunków.

Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, a równocześnie uzyska oceny pozytywne na świadectwie na zakończenie trzeciej klasy, to i tak ukończy gimnazjum. Wyniki egzaminu uczniowie poznają w czerwcu. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, w celu poprawy wyniku, nie jest możliwa.
Wynik egzaminu z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz z języka obcego na poziomie podstawowym będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej. Uczeń może ubiegać się o przyjęcie do trzech szkół jednocześnie. O przyjęciu decydują: liczba punktów uzyskanych przez kandydata za oceny na świadectwie z wybranych przedmiotów i za inne osiągnięcia odnotowane na świadectwie ukończenia gimnazjum oraz liczba punktów za wyniki egzaminu gimnazjalnego.
CKE, PAP, kk