Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Katarzyna Karaś 29.10.2013

Nieprawidłości w systemie viaTOLL? Kapsch: nie zgadzamy się z NIK

- Nie możemy się zgodzić z opinią Najwyższej Izby Kontroli, jakoby część bramownic była wykonana z materiałów, niespełniających norm - mówi Krzysztof Gorzkowski z Kapsch Telematic Services.
Oświadczenie KapschOświadczenie KapschPAP/Grzegorz Michałowski
Posłuchaj
  • NIK o sieci viaTOLL: bramownice zagrażają kierowcom. Mówi prezes Izby Krzysztof Kwiatkowski (IAR)
Czytaj także

W raporcie Najwyższa Izba Kontroli (NIK) wykazała, że do wykonania części bramownic drogowej sieci poboru opłat viaTOLL wykorzystano materiały niespełniające norm, dopuszczone do obrotu na podstawie sfałszowanych świadectw odbioru. "Nie możemy się zgodzić z opinią NIK" - czytamy w oświadczeniu wydanym przez Kapsch Telematic Services.

Operator viaTOLL podkreśla, że nie są mu znane wyniki badań lub ekspertyz, które wskazywałyby, że bramownice są niebezpieczne dla użytkowników. Dodaje, że sam zlecił, w związku z informacją o możliwości sfałszowania dokumentacji określonych części bramownic, weryfikację dokumentów importowych oraz badanie tych części. "Badania nie wykazały jakichkolwiek odchyleń od właściwości mechanicznych oraz jakości wykonania kształtowników od obowiązujących w Polsce norm" - czytamy w oświadczeniu.
NIK zarzucił także operatorowi, że przy uruchamianiu systemu nie została zapewniona rzetelność w naliczaniu opłat i nakładaniu kar pieniężnych za jazdę płatnymi drogami bez uiszczenia e-myta. "Chcielibyśmy zauważyć, że operator systemu nie ma wpływu na kwestie kar, jak i na zasady ich nakładania oraz wysokość - ponieważ są one regulowane prawem" - zwrócono uwagę w oświadczeniu.
"Należy podkreślić, że od 2011 roku system viaTOLL podlegał szeregowi kontroli, w tym także ze strony Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego, które także nie wykazały żadnych nieprawidłowości" - czytamy w oświadczeniu Kapsch Telematic Services.
Ministerstwo Transportu i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) nie potrafią odnieść się do raportu Najwyższej Izby Kontroli (NIK) w sprawie nieprawidłowości systemu poboru opłat za przejazd drogami viaTOLL>>>
Raport NIK o nieprawidłowościach dotyczących systemu viaTOLL
Według NIK, około 100 bramownic na drogach województwa śląskiego i małopolskiego oraz na odcinku autostrady A2 zostało wykonanych z materiałów, nie spełniających norm. Dodatkowo, urządzenia zainstalowano na podstawie sfałszowanych świadectw odbioru. Odbiory techniczne bramownic wraz ze wszystkimi urządzeniami przeprowadzono dopiero po upływie 10-14 miesięcy od uruchomienia sieci viaTOLL. Konsekwencje testowania sieci w trakcie eksploatacji ponosili użytkownicy dróg.
NIK zarzuca też budowniczym systemu, że bramownice zostały nieprawidłowo zakwalifikowane do kategorii urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponad 500 bramownic wzniesiono na drogach bez uzyskania pozwolenia na budowę.
Dodatkowo według Izby wielokrotnie doszło do nałożenia niesłusznych kar na kierowców. Wysokość kar za przejazd bez opłaty po tej samej drodze krajowej była bowiem uzależniona od liczby bramownic, przez które przejechał pojazd. Prowadziło to do niedozwolonej kumulacji kar za nieuiszczenie opłaty za jednorazowy przejazd tą samą drogą krajową.
Krajowy System Poboru Opłat (KSPO) został uruchomiony 1 lipca 2011 roku. Sieć viaTOLL uruchomiono niespełna osiem miesięcy później. ViaTOLL umożliwia elektroniczny pobór opłat za przejazdy pojazdów o dopuszczalnej masie powyżej 3,5 t oraz od autobusów, niezależnie od ich masy, po drogach publicznych. Obecnie elektronicznym mytem objętych jest 2190 km tras. Sieć zastąpiła, uznawany za nieefektywny, system winiet.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
IAR, PAP, kk