Okazuje się bowiem, że taki sam rozstaw kół miały rzymskie kwadrygi. - Stosowano go do budowy rzymskich dwukołowych rydwanów bojowych ciągniętych przez dwa konie. Również pierwsze drogi zbudowane w Europie dla legionów rzymskich uwzględniały ten standard - dowiedział się Janusz Weiss w Instytucie Kolejnictwa.
Szerokość 1435 mm równa jest 4 stopy 8 i pół cala w angielskim systemie miar. Jako pierwszy zastosował ją Anglik George Stephenson nazywany "ojcem kolei żelaznych". Do dziś 1435 mm uznawane jest za standardową szerokość torów kolejowych. W Rosji jest ona szersza i wynosi 1520 mm, w Irlandii używa się torów kolejowych o szerokości 1600 mm, a w Portugalii i Hiszpanii -1668 mm.
Dlaczego natomiast pociągi mając sztywne koła nie wykolejają się na zakrętach? Zapraszamy do wysłuchania całej audycji.
Janusz Weiss sprawdza. Wcześniejsze audycje >>>
Audycja "Wszystko, co chciałbyś wiedzieć i nie boisz się zapytać" towarzyszy słuchaczom Jedynki codziennie od poniedziałku do piątku. O godz. 8.40 Janusz Weiss przedstawia temat, którym tego dnia będzie się zajmował, o godz. 12.50 oraz 14.10 relacjonuje postępy poszukiwań, a w głównym wydaniu audycji o godz. 16.30 podsumowuje całodzienne działania, rozmawia z ekspertami i przedstawia wnioski.
Z pytaniami do redaktora Janusza Weissa można dzwonić pod nr tel: 22 645 21 55. Można też pisać na adres: weiss@polskieradio.pl.
tj/mc