Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Magda Zaliwska 18.06.2011

"Dwa Teatry" integrują emocjonalnie i intelektualnie

- Sopocki festiwal potwierdza, jak duże jest zapotrzebowanie na wspólne przeżywanie pewnych emocji – wyjaśnia Bogumił Osiński, dyrektor Festiwalu "Dwa Teatry".
Dwa Teatry integrują emocjonalnie i intelektualnieźr.mat.promocyjne

- Staliśmy się społeczeństwem bardzo zamkniętym. Festiwal "Dwa Teatry", potwierdza, że chcemy z tym zerwać. Jest w nas coraz większa potrzeba integrowania się, zarówno intelektualnego, jak i emocjonalnego - wyjaśnia dyrektor festiwalu Bogumił Osiński. Dodaje, że festiwal z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Na sobotnim słuchowisku "Bóg zapłacz!" Włodzimierza Kowalewskiego w reż. Janusza Kijowskiego widzowie, z powodu braku miejsc, zmuszeni byli siedzieć na schodkach.

Wśród prezentowanych słuchowisk są też m.in.: "Osobliwa historia księcia Myszkina" wg "Idioty" Fiodora Dostojewskiego w reż. Henryka Rozena, "Miłość korepetytora" wg opowiadania Jacka Dehnela w reż. Janusza Kukuły, "Pętla" Krzysztofa Czeczota w jego reżyserii oraz "Sex machine" Tomasza Mana w reżyserii autora.


Słuchowisko "Sex machine" miało swoją premierę na antenie Trójki. Reżyser dźwięku Andrzej Brzoska, który był gościem Barbary Marcinik w audycji "Magazyn Bardzo Kulturalny" przypomniał, że jest to nietypowa realizacja, bo przygotowana w systemie dźwięku przestrzennego Dolby Pro Logic II. – System ten umożliwia wysłuchanie audycji w systemie dźwięku przestrzennego za pomocą kina domowego – dodaje Brzoska.

- Dźwięk przestrzenny o wiele bardziej działa na wyobraźnię, szalenie ją pobudza, zaznacza reżyser i autor słuchowiska Tomasz Man.

"Sex machine” to wstrząsająca opowieść o relacji matki i syna, w której miłość ma do powiedzenia za wiele. Tomasz Man zadaje pytania o granice miłości i nienawiści, wychowania i moralności, poświęcenia się i obowiązku. Czy poświęcenie się najbliższej osobie może wynikać z egoistycznej potrzeby zadbania o własną przyszłość?

W obsadzie znaleźli się znakomici aktorzy: Jadwiga Jankowska-Cieślak (Matka), Andrzej Chyra (Syn), Agnieszka Podsiadlik (Dziewczyna), Jan Englert (Przyjaciel), Sandra Korzeniak (Kobieta). Muzykę i opracowanie muzyczne przygotowali Marek Otwinowski i Igor Gawlikowski, czyli Karbido. Nad reżyserią dźwięku czuwał Andrzej Brzoska, odpowiedzialny za realizację słuchowiska w systemie Dolby Pro Logic II.

Słuchowisko zostanie zaprezentowane publiczności w niedzielę (19 czerwca) o godzinie 18.15.

Spośród zgłoszonych do konkursu realizacji Teatru Telewizji można zobaczyć m.in. następujące spektakle: "Napis" Geralda Sibleyrasa w reż. Wojciecha Nowaka, "Boulevard Voltaire" Andrzeja Barta w reżyserii autora, "ID" Marcina Libera, również w jego reżyserii, "Komedia romantyczna" Wojciecha Tomczyka w reż. Michała Gazdy.

Goście Barbary Marcinik wyrazili też zadowolenia z innych programowych atrakcji.

Dyrektor Teatru Polskiego Radia Janusz Kukuła wyraził radość z faktu, że w tym roku w jury zasiada światowej sławy kompozytor Bogusław Schaeffer, na którego partyturach wychowywały się całe pokolenia młodych kompozytorów. – Dramaturg niezwykły, osobowość nieprawdopodobna, a do tego niesłychanie skromny człowiek – dodaje Janusz Kukuła.

- Dla mnie cudem tegorocznego festiwalu jest to, że udało się zrealizować cały projekt imprez towarzyszących. Co roku układaliśmy program, który następnie był skracany. W tym roku było inaczej i dla mnie jest to cud – dodaje Bogumił Osiński.

Aby wysłuchać całej audycji wystarczy kliknąć ikonę dźwięku, który znajduje sie w boksie "Posłuchaj" po prawej stronie artykułu.

Więcej informacji na temat festiwalu można znaleźć TU.

XI Festiwal Teatru Telewizji i Teatru Polskiego Radia "Dwa Teatry" zakończy w poniedziałek uroczysta gala, podczas której zostaną wręczone nagrody.

Podsumowania Festiwalu "Dwa Teatry" będzie można posłuchać w audycji "Tu Baron" we wtorek (21 czerwca) o godzinie 10.15

Zapraszamy także do przeczytania wywiadu z Barbarą Marcinik na temat tej i poprzednich edycji festiwalu.

(mz)