Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Anna Wiśniewska 14.08.2017

Nawałnice nad Polską. Czy za brak prądu należy się nam odszkodowanie?

Za brak prądu należy nam się bonifikata. W jakich sytuacjach i jak się o nią ubiegać, wyjaśnia Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia Dariusz Kowalczuk, specjalista z Departamentu Komunikacji Społecznej w Urzędzie Regulacji Energetyki.

Po ostatnich nawałnicach prądu wciąż nie ma ok. 33,3 tysięcy odbiorców, informuje  w poniedziałek wieczorem Rządowe Centrum Bezpieczeństwa.

Za brak prądu zaś nie tylko firmom, ale i klientom indywidualnym, należy się bonifikata wyjaśnia Naczelnej Redakcji Gospodarczej Polskiego Radia Dariusz Kowalczuk, specjalista z Departamentu Komunikacji Społecznej w Urzędzie Regulacji Energetyki.

- W przypadku niedotrzymania określonych parametrów dostarczanej energii, odbiorcy przysługują bonifikaty i upusty zgodnie ze stawkami określonymi w taryfie przedsiębiorstwa. Bonifikaty przysługują jednak dopiero w przypadku przekroczenia dopuszczalnego czasu trwania przerw – podkreśla ekspert URE.

O bonifikatę musimy upomnieć się sami

O taką bonifikatę powinniśmy wystąpić do przedsiębiorstwa energetycznego sami.

Aby otrzymać rekompensatę, musimy samodzielnie złożyć pisemny wniosek w biurze obsługi klienta naszego dostawcy prądu. Można też przesłać go pocztą lub wysłać drogą elektroniczną.

- Przedsiębiorstwo po rozpatrzeniu wniosku i uznaniu jego zasadności udziela bonifikaty w wysokości określonej w firmowej taryfie – wyjaśnia Dariusz Kowalczuk.

Można się również starać o odszkodowanie

Oprócz bonifikat za ograniczenia w dostawie prądu można zwracać się do operatora przesyłowego o wypłatę odszkodowania za straty powstałe w wyniku braku czy ograniczeń zasilania, dodaje ekspert z URE.

- Przedsiębiorstwo energetyczne odpowiada za szkody na zasadach ogólnych wynikających z Kodeksu cywilnego. Oznacza to, że konsument musi wykazać w złożonym wniosku poniesioną konkretną szkodę z winy lub niestaranności przedsiębiorstwa, a także określić jej wysokość w nieprzekraczalnym terminie 180 dni od dnia zniesienia ograniczeń. Jeżeli przedsiębiorstwo odmówi nam wypłacenia bonifikaty, możemy skierować sprawę do sądu – tłumaczy Dariusz Kowalczuk.

W razie problemów można zgłosić się do URE

Z reklamacjami należy zawsze zwracać się do biura obsługi klienta danego dostawcy energii elektrycznej.

- Zalecamy także kontakt z Oddziałem Terenowym URE, gdzie istnieje możliwość złożenia skargi na przedsiębiorstwo z powodu niedotrzymania parametrów granicznych dostarczanej energii – radzi ekspert.

Zatem w razie kłopotów z upominaniem się o swoje prawa u dostarczyciela prądu, można zgłosić się po wsparcie do URE.


. .

Anna Wiśniewska